بازداشت ۱۲۰ شکارچی در فارس

  • 07 مهر 1398 - 11:40
بازداشت ۱۲۰ شکارچی در فارس

محمدرضا نسب عبداللهی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حمید ظهرابی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفته که ۱۲۰ نفر در شهریور امسال به دلیل تخلفات محیط زیستی در این استان بازداشت شده و از آن‌ها ۹۲ اسلحه کشفه شده

وی افزوده: برای برخورد قاطع با شکارچیان و پیشگیری از وقوع جرم، ۹۲ قبضه اسلحه از متخلفان کشف و ضبط شده که شامل ۷۲ قبضه اسلحه مجاز، ۱۸ قبضه اسلحه غیر مجاز و ۲ قبضه اسلحه جنگی بوده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف زیست محیطی، موضوع را به شماره تلفن شبانه روزی ۱۵۴۰ گزارش دهند.

آمارهای موجود از شمار جانوران، میزان شکار و همچنین اسلحه‌ها نشان می‌دهد که شکار بی‌رویه یکی از مشکلات مهم محیط زیست ایران طی چندین دهه اخیر است که به شدت بر تعداد حیوانات وحشی اثر گذاشته و جمعیت برخی گونه‌‌ها را به شدت کاهش داده و یا به انقراض کشانده است.

آمارهای تقریبی از علفخواران اصلی کشور نشان می‌دهد که تنها ۱۱۱هزار رأس از آن‌ها در ایران باقی مانده است که این شامل مجموع کل‌ها، بزهای وحشی، قوچ‌ها، میش‌ها، آهوها و گوزن‌ها می‌شود. این در حالی است که مقایسه این وضعیت با وضعیتی که حدود ۵۰سال پیش در ایران وجود داشته نشان می‌دهد جمعیت این جانوران در بعضی مناطق به تنهایی بیش از رقم فعلی در کل ایران بوده است.

سازمان محیط زیست ایران عامل اصلی انقراض این جانوران را تخریب و تکه تکه شدن زیستگاه‌های آن‌ها، شکار و صید بی‌رویه و خشکسالی‌های متوالی در ایران می‌داند.

مقامات سازمان حفاظت محیط زیست ایران همچنین می‌گویند که این سازمان برای فعالیت‌های فرهنگی و جلوگیری از شکار غیرمجاز، ابزار و منابع انسانی کافی را در اختیار ندارد.

دیدگاه