نقش یک تهرانی در تخریب یکی از باغ‌های شیراز

  • 12 شهریور 1398 - 13:29
نقش یک تهرانی در تخریب یکی از باغ‌های شیراز

چند روز پیش فیلمی در رسانه های اجتماعی منتشر شد که نشان می دهد شماری از درختان یک باغ در کوچه ۳۲ بولوار چمران شیراز قطع شده. سایت رویداد ۲۴ خبر داده که فردی به نام «جهانبانی» از تهران به شیراز رفته و این باغ را خریده و می خواهد با تخریب آن هتلی ۲۰ طبقه به جایش بسازد.

ظاهرا قرار است یک رشته هتل سازی به بهای تخریب درختان و باغ ها در بولوار چمران شیراز انجام شود.

در همین حال لیلا دودمان، عضو شورای شهر شیراز گفته: طی بازدیدی که به همراه تیمی متشکل از ضابط قضایی، نیروی انتظامی، نماینده سازمان سیما و منظر و امور حقوقی شهرداری شیراز از این باغ داشتیم مشاهده شد که درختان قطع شده خشک و قدیمی بوده و دچار کرم‌خوردگی شده بودند اما قرار شد شهرداری بررسی بیشتری انجام داده تاپرونده کامل شود و در اختیار دادستان قرار بگیرد، ضمن اینکه سازمان بازرسی کل کشور هم به این ماجرا ورود کرده و همه منتظر هستند پرونده مراحل بازدید و بازرسی و بررسی نهایی خود را طی کرده و در اختیارشان قرار بگیرد.

وی افزود: این زمین نیز که جزو باغ‌های بلوار چمران محسوب می‌شود مجوز کمیسیون ماده ۵ را دارد و بیش از ۲ سال است که مجاز به تغییر کاربری شده است به این معنا که این باغ که حدود ۲۰ هزار و دویست متر (۲ هکتار) مساحت دارد براساس مجوز کمیسیون ماده ۵ مجاز است حدود ۲۵۰۰ متر از سطح اشغال این باغ را تبدیل به هتلی ۲۰ طبقه کند. هر چند مالک باغ هنوز پروانه ساخت هتل را نگرفته اما قصد داشته پیش از اخذ این پروانه اقداماتی را انجام دهد.

او با اشاره به اعتراض فعالان مدنی نسبت به تخریب باغ‌های شیراز به‌ویژه باغات قصردشت و چمران که بخشی از هویت شهر شیراز است، افزوده: علت این اعتراض‌ها آن است که صدور مجوز برای ساخت بیمارستان یا هتل در محوطه این باغات قطعا باعث قطع درختان سرسبز و قدیمی این باغ‌ها می‌شود.

این عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه این باغات بخشی از هویت شهر شیراز هستند که طی دهه اخیر تقریبا نیمی از آن‌ها از بین رفته و نیمی دیگر نیز درحال خشک شدن هستند، تاکید می‌کند: نباید شیراز را تنها به عنوان یک بافت تاریخی و فرهنگی در نظر بگیریم، زیرا بخش‌های شمال و شمال غربی شیراز به دلیل وجود این باغات و محلات قدیمی دارای هویتی است که هم باعث زیبایی شهر بوده و هم به آن هویت می‌دهد و هم سلامت محیط زیست و اکوسیستم طبیعی شهر را فراهم می‌کند.

دودمان می‌گوید: باید شورای عالی شهرسازی برنامه‌هایی داشته باشد تا مالکان صرفه اقتصادی و انگیزه برای حفظ باغ‌ها را داشته باشند که این موضوع برای باغ‌ها چمران که ثمره‌ای ماننده میوه نداشته و فضای سبز هستند، بیشتر صدق می‌کند، اما جریان‌های تشویقی نباید به صورت اجازه احداث ساختمان‌های ۲۰ یا ۴۰ طبقه باشد یا اجازه ساخت بیمارستان‌های ۳۰ طبقه باشد که ضررو زیانی بسیاری را به هویت و اکوسیستم شیراز وارد می‌کند.

در منطقه ارم، قصردشت، مهدی‌آباد، محمودیه، کوه دراک، بولوار چمران شیراز و… باغ‌های گسترده‌ای وجود داشته که در دهه‌های اخیر برخی از این باغ‌ها یا تخریب شده و جای آن ساختمان‌سازی شده و یا بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته‌اند.

بر اساس اعلام مسئولان، سطح زیرکشت باغ‌های شیراز در یک قرن اخیر به سه هزار و ۵۰۰ هکتار می‌رسیده اما در سال‌های اخیر به کمتر از ۸۰۰ هکتار کاهش یافته است.

دیدگاه