گشایش فرهنگسرای حکمت در شهرک گلستان شیراز

  • 07 شهریور 1398 - 22:35
گشایش فرهنگسرای حکمت در شهرک گلستان شیراز

فرهنگسرای حکمت روز پنجشنبه ۷ شهریور در شهرک گلستان شیراز افتتاح شد. این فرهنگسرا از سوی شهرداری شیراز ساخته و تجهیز شده.

فرهنگسرای حکمت دارای سالن های ورزشی، سینما، گالری و … است.

از دیگر فرهنگسراهایی که توسط شهرداری شیراز در حال ساخت است می توان به فرهنگسرای جوان در کوزه گری با ۱۲ سالن سینما و فرهنگسرای فرزانگان اشاره کرد.

آیین افتتاح فرهنگسرای حکمت واقع در شهرک استقلال با اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد ریال شامگاه با حضور شهردار، رئیس شورای شهر شیراز و دیگر مسؤولان شهری شیراز برگزار شد.

حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز با بیان اینکه بنا نیست امروز من یک ساختمان افتتاح کنم، اظهار داشت: مهمتر از ساخت یک چنین بنایی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و استفاده شهروندان از آن برای ما اولویت دارد.

حیدر اسکندرپور ادامه داد: قرار نیست برای این فرهنگسرا جذب نیرو داشته باشیم و از کارکنان شهرداری آن را اداره کنند، بلکه خود مردم، انجیوها و هیئت‌های فرهنگی و مذهبی باید محور باشند و توسط آنان مدیریت شود و وظیفه شهرداری نیز فراهم کردن امکانات است.

وی افزود: در حوزه فرهنگی باید به زیرساخت‌ها و در حوزه نرم افزاری به رویکردها توجه داشته باشیم، ابراز داشت: امسال و سال آینده فضاهای فرهنگی متعددی در شیراز مورد بهره‌برداری خواهد رسید.

شهردار شیراز گفت: در محله کوزه‌گری که از نقاط محروم شیراز است، فرهنگسرای جوان با ۱۲ سالن سینما در آینده نزدیک مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و جشنواره فیلم فجر نیز در سال آینده به میزانی شیراز در این فرهنگسرا اجرایی خواهد شد.

وی یادآور شد: در محله کفترگ نیز پردیس فرهنگی با سالن تئاتر آغاز به کار خواهد کرد.

شهردار شیراز با بیان اینکه شاید شهروندان از ما خرده بگیرند که با وجود باغ جهان‌نما که یک مکان گردشگری در شیراز است، طی این سال‌ها چه ظرفیتی را به شیراز اضافه کردید، گفت: ما در پاسخ خواهیم گفت که باغ ایرانی با وسعت بزرگتری از باغ جهان‌نما در بلوار امیرکبیر را سال آینده افتتاح خواهیم کرد.

اسکندرپور با بیان اینکه شیراز را به پیشینه تاریخی و داشته‌های فرهنگی آن می‌شناسند، اظهار داشت: وجود مجتمع‌های بزرگ تجاری و مسکونی برای شهر شیراز اعتبار نیست، بلکه برای جهانیان شیراز با سعدی و حافظ و حرم حضرت شاهچراغ (ع) که از داشته‌های غنی فرهنگی و تاریخی ما است، جذابیت دارد.

شهردار شیراز ادامه داد: اگر چنین زاویه دیدی داشته باشیم، نگاهمان به شیراز تغییر پیدا می‌کند و بیش از گذشته به داشته‌های شهرمان توجه می‌کنیم. آنچه که شیراز را بزرگ و زیبا و جذاب جلوه می‌دهد شیرازی است که داشته‌های فرهنگی و تاریخی دارد.

وی با اشاره به اینکه نماد شیراز بافت تاریخی است، افزود: در دو دهه گذشته جمعیت بومی از بافت نقل مکان کردند و افراد دیگری ساکن شدند که هیچ تناسب فرهنگی با بافت شیراز ندارند و متأسفانه عنوان می‌شود که ناهنجاری‌ها هم در بافت رخ می‌دهد؛ آیا شایسته است که شهر شعر و هنر به مرکز ناهنجاری‌ها تبدیل شود.

شهردار شیراز تأکید کرد: رویکرد ما در مدیریت شهری جدید این بود که ثروت عظیم مردم شیراز یعنی بافت باید دوباره احیا شود و گردشگران بافت را به عنوان نخستین مکان انتخاب کنند.

اسکندرپور با بیان اینکه سال گذشته ۵ محور گردشگری در بافت احیا شد، گفت: مابقی محورها در سال جاری احیا و بافت منطقه جذابی برای سکونت خواهد شد.

وی یادآور شد: عباس آخوندی در دیداری این جمله را عنوان کرد که من باور نمی‌کنم بافت شیراز طی ۲ سال دستخوش تغییر شده باشد، با این رویه در آینده مردم به بافت باز می‌گردند.

تلاش شهردار برای انجام پروژه‌ها قابل تقدیر است

رئیس شورای شهر شیراز که به همراه ۴ عضو دیگر شورا خانم‌ها دودمان و دهقان و آقایان امامی و قائدی در این آیین حضور داشت، گفت: ساخت فرهنگسرای حکمت با این وسعت و کمیت و کیفیت در شیراز منحصر به فرد است.

عبدالرزاق موسوی ادامه داد: شهرداری شیراز هرساله حدود هزار میلیارد تومان حقوق به کارکنان خود پرداخت می‌کند که کار دشواری است و با وجود مشکلات مالی، تأمین بودجه برای ساخت این فرهنگسرا و دیگر پروژه‌ها قابل تقدیر است.

وی افزود: حق مردم برای دریافت خدمت بیش از اینها است و امیدواریم فعالیت‌های مختلف در این فرهنگسرا شکل بگیرد و مورد استفاده شهروندان باشد.

فرهنگ غنی لازمه یک کشور مقتدر

امام جمعه شهرک‌های شمال غرب شیراز با اشاره به وجود ۳ هزار اثر فرهنگی در استان فارس و یک هزار و ۴۱۵ بقاع متبرکه با امام زادگان واجب التعظیم، ابراز داشت: فرهنگ غنی لازمه یک کشور مقتدر است.

حجت الاسلام مرادی گفت: تولید نیز یکی از ابراز قدرت است که بانوان با تولید صنایع دستی می‌توانند در این امر مهم ایفای نقش کنند.

وی افزود: وجود فرهنگسرا یک فرصت مناسب برای شهروندان است.

ایجاد فرهنگسرا یکی از راه‌های حفظ و تقویت داشته‌های فرهنگی

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری شیراز و لزوم تقویت آنها، ابراز داشت: برای حفظ میراث فرهنگی باید سرمایه‌گذاری کرد.

ابراهیم گشتاسبی راد ادامه داد: یکی از راه‌های حفظ و تقویت داشته‌های فرهنگی ایجاد فرهنگسرا است.

وی افزود: جوانان باید این فرهنگسرا را قطب صنایع دستی و هنرهای تجسمی کنند، تأسف آور است که صنایع دستی که پیش از این داشتیم در حال حاضر وجود ندارد.

گشتاسبی راد گفت: امیدواریم این مجموعه به بیشترین بهره‌برداری از سوی مردم برسد و شاهد حضور فعال شهروندان باشیم.

طی امروز و فردا ۱۸پروژه فرهنگی، عمرانی، خدماتی، ورزشی و زیست محیطی در هفته دولت با اعتبار بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

افتتاح فرهنگسرای حکمت، فاز دوم بوستان بعثت، پارک محله‌ای کوچه ۸ همت جنوبی، پارک جنگلی منطقه ۲، تکمیل کندور جنوبی بلوار دکتر حسابی، بولوار تخت جمشید شرقی، عملیات لوله‌گذاری کوچه ۱۵ دینکان در منطقه ۱۱، دیوارگذاری و نرده رودخانه نهراعظم در منطقه ۶، سامانه نظارت بر حمل‌ونقل عمومی، برپایی میز خدمت در احمدی نو، طرح تفصیلی مدیریت پسماند (سامانه ساماندهی پسماندهای عمرانی و ساختمانی، نصب LCD در اتوبوس‌های فرهنگی، مرمت و بدنه‌سازی گذرهای تاریخی خیابان کریم خان و لطفعلی خان زند، اجرای طرح هندسی و محوطه‌سازی منطقه ۳ حدود چهار هزار متر مربع و اطراف حرم علی ابن حمزه (ع) و پارک شهید قانعی، حفاری و تجهیز چاه عمیق در بوستان فضیلت و بوستان امید و فرهنگ شهر، پل هوایی عابر پیاده بولوار سرداران، فاز یک خرید ۵ دستگاه ون جهت استفاده معلولین و جانبازان، تکمیل خدمات رفاهی پارک چنارراهدار جز ۱۸ پروژه است.

دیدگاه