تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

شیراز در مسیر بزرگترین شهر دوچرخه‌سوار ایران

  • 03 شهریور 1398 - 8:47
شیراز در مسیر بزرگترین شهر دوچرخه‌سوار ایران

سعید نظری، سخنگوی شورای شهر شیراز می گوید: سرمایه‌گذار بخش خصوصی تا سال ۹۹ تعداد ۲ هزار دوچرخه نسل چهارم در قالب پنجاه پارکینگ مسقف در شیراز به کار می‌گیرد و در این پروژه پنج ساله و با پنج فاز توسعه با همراهی شما شهروندان، شیراز بزرگترین شهر دوچرخه سوار کشور خواهد شد.

سعید نظری در کانال تلگرامش در این خصوص نوشت: روزی که از عرض پیاده‌روها کاستند و باغچه‌ها را محدود کردند تا خیابان‌ها برای راحتی تردد خودروها عریض‌تر شود، کسی زبان به اعتراض نگشود که حق عابرپیاده برای تردد ایمن از معابر چه می‌شود؟ روزی که شورای شهر و شهرداری شیراز بخشی از خیابان‌های مرکزی شهر را از تسخیر خودروها آزاد کرد تا دوچرخه سوار بتواند با ایمنی تردد کند، ناگهان برخی غصه دار حریم خیابان‌ها شدند.

وی افزوده: درست همان روزی که شهروندان برلینی در کشور آلمان در حمایت از حقوق دوچرخه سواران، کمپین راه انداختند و به دولت و شهرداری اعتراض کردند که چرا شهر در تسخیر خودروهاست؛ حالا شیراز گامی دیگر برداشته و دوچرخه‌های نسل چهارم بزودی وارد شهر می‌شود.

این عضو شورای شهر شیراز نوشته: در فاز نخست تعداد یک هزار دوچرخه‌ اجاره‌ای با ساختاری دیجیتال به‌کار گرفته می‌شود که هر جا بتوان یکی را اجاره کرد و هرکجا سفرت پایان یافت، آن را به امان خدا رها کرد. دوچرخ‌سوار بیمه است و استفاده از آن تنها با نصب اپلیکیشنی از موبایل و پرداخت حق اشتراک مصوب شورای شهر انجام می‌شود. این دوچرخه‌ها مجهز به جی پی اس بوده و نیازی به ایستگاه مبدا و مقصد ندارد و مشترک بعدی در هرجایی می‌تواند یکی را به عاریه بگیرد.

وی ادامه داده: برخی از شهروندان از محدودیت‌های دوچرخه‌سواری گلایه دارند! منکر محدودیت‌ها نیستیم‌ اما محدودیت بهانه‌ی خوبی برای به تعویق انداختن کار نیست. شهروند مطالبه‌گر، محدودیت‌ها را گزارش می‌کند و مسئول پاسخگو مجبور است برای کاهش محدودیت‌ها تلاش کند. معابر امن نیست، تردد بانوان دوچرخه سوار درگیرِ مشکلات فرهنگی و اجتماعی است، دوچرخه‌سواری در شرایط فعلی یک مقوله تفریحی و تفننی است و نگرش حمل و نقلی نسبت بر آن حاکم نیست و … اینها تنها بخشی از محدودیت نگران کننده در موضوع دوچرخه سواری در شیراز است‌. آنگونه که بارها بازگو کرده‌ایم دوچرخه سواری و پیاده‌روی دو ابزار مهم شهرانسان محور است که تلاش می‌کند انسان را از زندگی ماشینی بازداشته و به زندگی گفت‌وگو محور و اجتماعی توأم با نشاط و سلامتی فرابخواند. حالا دوچرخه نسل چهارم به ایستگاه شیراز رسیده و با وجود همه محدودیت‌ها انتظار است شهروندان برای ساخت فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان ابزار حمل و نقل تلاش کرده، محدودیت‌ها را گزارش کنند و مطالبه گر باشند. از این پس دوچرخه ابزار تفریح نیست بلکه بخشی از ناوگان حمل و نقل پاک شیراز است.

دیدگاه