جشنواره عشایری و روستایی در شهرستان اقلید برگزار شد

  • 30 مرداد 1398 - 17:40
جشنواره عشایری و روستایی در شهرستان اقلید برگزار شد

جشنواره روستایی و عشایری از طوایف شش بلوکی و کردشولی، روز سه شنبه ۲۹ مرداد در روستای امیرآباد خسرو شهرستان اقلید استان فارس برگزار شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقلید در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت :هدف از برگزاری اینگونه جشنواره‌ها معرفی فرهنگ، آداب و رسوم روستایی و عشایری و همچنین معرفی ظرفیت‌های گردشگری مناطق روستایی عشایری است.

محمدرضا قلندری افزود: برگزاری جشنواره ها در توسعه گردشگری پایدار نیز موثر خواهد بود.

معصومه اسدی، از غرفه داران این جشنواره به خبرنگار ایرنا گفت: مسئولین حوزه گردشگری باید تلاش کند با جذب گردشگر و سرمایه گذار، بازار فروش را برای کارآفرینان صنایع دستی و محصولات آنها ایجاد کنند.

 وی افزود: ایجاد یک بازارچه سنتی در شهرستان علاوه بر نمایشگاه و جشنواره های داخلی و ارائه محصولات، سبب ایجاد انگیزه و اشتیاق کارآفرینان می شود.

این غرفه دار ادامه داد: همچنین ایجاد مشاغل خانگی و کارگاه های تولیدی در روستاها و برگزاری کلاسهای آموزشی و بازاریابی و آشنا شدن با صنعت گردشگری در پیشرفت این صنعت موثر است.

کارشناس جغرافیا و برنامه ریزی روستایی نیز به خبرنگار  ما گفت:پیشنهاد برگزاری چنین جشنواره هایی برای شناخت رسم و رسوم عشایر بسیار  سودمند است .

فاطمه سالاری ادامه داد: همچنین دیدن جشن عروسی قشقایی همانند برپایی جشنواره می تواند شناخت خوبی از رسوم ایل نشان دهد.

ایل قشقایی از پنج طایفه عمله، کشکولی بزرگ و کوچک، شش بلوکی، دره شوری، فارسیمدان و ایل خمسه از طوایف باصری، نفر، بهارلو و اینانلو تشکیل شده است که شهرستان اقلید ییلاق بعضی از این طوایف است.

قالی دستباف نقش شورباخورلو، گبه شیری معروف به شهرمیان، قالی دستباف نقش حسن آباد، نان محلی، ترشی از محصولات کوهی، آش دوغ، گیاهان دارویی و کوهی و حبوبات از محصولات ارائه شده در این جشنواره به همراه اجرای موسیقی قشقایی بود.

شهرستان اقلید در ۲۶۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

دیدگاه