تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

«طرحی نو» در محلات قدیمی شیراز

  • 29 مرداد 1398 - 12:03
«طرحی نو» در محلات قدیمی شیراز

جشنواره و کارگاه ۵ روزه احیای بافت تاریخی شیراز روز دوشنبه ۲۸ مرداد آغاز به کار کرد.

این رویداد که با رویکرد ایجاد فضاهای هنری همچون شهر فرنگ، پرده خوانی و … برگزار می شود، با حمایت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز و انجمن معماران طرح و نقش به مدت ۵ روز میزبان دانشجویان رشته مرمت و شهرسازی چند دانشگاه کشور است.

ابراهیم گشتاسبی راد، معاون شهردار شیراز در آیین افتتاحیه این جشنواره که در خانه تاریخی نصیرالملک برگزار شد گفت: نگاه انسان محور اعضای شورای اسلامی و شهردار شیراز به دنبال تجربه دوباره دوران افتخارآمیز در بافت تاریخی شیراز است.

ابراهیم گشتاسبی راد با بیان اینکه مدت ها از سنت ها و هنرهای خودمان در بافت غفلت شده است گفت: اکنون راهی طولانی برای بازسازی این بافت تاریخی و رشد دادنِ آن بر اساس نیازهای امروزی در پیش داریم.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه یکی از نکاتی که در شهرهای بزرگ و به ویژه شهرهای سنتی مهم به نظر می رسد وجود فضایی برای رویدادهای شهری است، افزود: با همین نگاه و رویکرد، احیای میدان توپخانه شیراز برنامه ریزی شده است گرچه هم اکنون نیز در همسایگی ارگ کریم خانی بسیاری از رویدادهای فرهنگی، هنری و شهری همچون مسابقات ورزشی محیطی و جشنواره های هنری اجرا می شود.

گشتاسبی راد خطاب به دانشجویان و اساتید حاضر در مراسم گفت: امروز ما امیدواریم با تفکر و خلاقیت پژوهشگران و دغدغه مندان بافت تاریخی شیراز و طرح های ابداعانه آنها شاهد ایده های نوینی برای احیا و آبادی بیش از پیش این فضای مهم شهری باشیم.
کیارش اقتصادی از احیاگران و ایده پردازان شناخته شده بافت های تاریخی کشور نیز در این مراسم با ارائه چند کلیدواژه در بافت های تاریخی گفت: کلیدواژه اول «تپش» است به این معنی که در قرن گذشته یک حرکت از زندگی سنتی به سوی زندگی مدرن ایجاد شد اما از آنجا که در هر تپش برگشتی وجود دارد، در دو دهه اخیر این برگشت برای احیای بافت سنتی آغاز شده است.

وی «بافت خسته تاریخی» را کلید واژه دوم خود بیان کرد که در جریانی جدید مردم ، دانشجویان و دوستداران بافت، به دنبال ارتقای کیفیت کالبدی و زندگی درآن هستند.

عضو هیئت علمی جشنواره «طرحی نو» گفت: دلیل استفاده از عبارت خسته به جای فرسوده که مرسوم شده، این است که واژه فرسوده نمی تواند یادآور بازیابی باشد چراکه «فرسوده» را باید عوض کرد اما خسته قابل بازیابی و احیاء است.

اقتصادی اضافه کرد: «آموزآباد» کلید واژه سوم است؛ در گذشته آموزش ها در ارتباط با جریان زندگی صورت می گرفت و بعدها این جریان آموزشی از زندگی گسسته شد اما «آموزآباد» می تواند عنوان خوبی برای این کارگاه باشد و به ما یادآوری می کند که یادگیری را با آبادانی پیوند بزنیم.

این پژوهشگر و تاریخ پژوه تأکید کرد: آباد را می توان فقط برای جایی به کار برد که زندگی در آن جریان داشته باشد نه اینکه فقط کالبد و فیزیک آن وجود داشته باشد بنابراین این جشنواره به دنبال آبادی بافت تاریخی است.

سخنرانی مهندس علی وجدانی از دیگر اعضای هیئت علمی کارگاه بافت تارخی شیراز، نقالی هنرمند نوجوان امیرمحمدزارع و اجرای گروه موسیقی شیدا از دیگر برنامه های مراسم افتتاحیه جشنواره «طرحی نو» بود.

به گزارش اداره ارتباطات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، جشنواره و کارگاه احیاء عملکرد بافت تاریخی شیراز تلاشی است برای تعریف یک گونه سبک زندگی اجتماعی معاصر و جدید با ویژگی های خاص که به نحوی در فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و هنری تبلور یابد.

بر این اساس دانشجویان و اساتید پس از بررسی چند محله تاریخی شیراز و حضور در کارگاه ها و همچنین ایده پردازی اولیه و مقدماتی، مکانی ثابت یا متحرک که علاوه بر ارائه خدمات روزمره برای ساکنان محله، فضایی انعطاف پذیر و چندمنظوره را نیز جهت ارائه نمایش خیابانی ، خیمه شب بازی و عروسکی برنامه هائی همانند تعزیه ، نقالی و پرده خوانی ، اجرای موسیقی و آواز ، شعر و دکلمه و دیگر اجراهای هنری فراهم می کند، طراحی می کنند. این جشنواره تا اول شهریور در شیراز ادامه دارد.

دیدگاه