یکی از باغ‌های قدیمی شیراز در چند قدمی نابودی کامل

  • 26 مرداد 1398 - 12:35
یکی از باغ‌های قدیمی شیراز در چند قدمی نابودی کامل

باغ صفا واقع در بولوار ارم شیراز تا نابودی کامل و آغاز ساختمان سازی چند گام بیشتر فاصله ندارد. قرار است این باغ به صورت کامل تخریب شود و ظاهراً ساختمانی ۷ طبقه در آن احداث گردد، ساختمانی که هم جان باغ صفا را خواهد گرفت و هم حریم و چشم انداز باغ تاریخی ارم شیراز را مخدوش خواهد کرد.

پیش‌تر در این منطقه از شیراز باغ‌های بزرگی وجود داشته از جمله باغ‌های رشک بهشت، ابوالفتح خانی، حبیب آباد، علاءالدوله و… که به مرور زمان تخریب شدند و جایشان ساختمان سازی شد.

آرش فرج‌زاده، قائم مقام شهردار شیراز در خصوص تخریب باغ صفا و ساختمان سازی در آن به خبرگزاری ایسنا گفته که این پروژه مربوط به یک شرکت خصوصی است که چهارسال قبل تاکنون پیگیر آن بوده و سازمان میراث فرهنگی هم در نهایت با شرایطی پذیرفته که ساخت و ساز در این پلاک انجام شود.

وی افزود: موافقت اصولی ساخت براساس موافقت کمیسیون ماده ۵ و تأیید سازمان میراث فرهنگی کشور در حال صادر شدن است اما از میزان طبقات آن اطلاعی ندارم.

در منطقه ارم، قصردشت، مهدی‌آباد، محمودیه، کوه دراک، بولوار چمران شیراز و… باغ‌های گسترده‌ای وجود داشته که در دهه‌های اخیر برخی از این باغ‌ها یا تخریب شده و جای آن ساختمان‌سازی شده و یا بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته‌اند.

بر اساس اعلام مسئولان، سطح زیرکشت باغ‌های شیراز در یک قرن اخیر به سه هزار و ۵۰۰ هکتار می‌رسیده اما در سال‌های اخیر به کمتر از ۸۰۰ هکتار کاهش یافته است.

دیدگاه