ابراز نگرانی از وضعیت عکاسخانه تاریخی “مانی” شیراز

  • 20 مرداد 1398 - 9:33
ابراز نگرانی از وضعیت عکاسخانه تاریخی “مانی” شیراز

افشین آریافر، استاد دانشگاه و یکی از داوران ششمین دوره ملی و سومین دوره بین المللی جشنواره عکس شیراز امروز از اداره کل میراث فرهنگی فارس به دلیل بی توجهی به وضعیت عکاساخانه مانی انتقاد کرد.

او در آیین فرجام این جشنواره که شنبه ۱۹ مرداد در سالن سرای سخن مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد، گفت: میراث فرهنگی کمک می کند که خانه تاریخی به رستوران تبدیل شود اما کمک نمی کند که یک مکان تاریخی به موزه تبدیل شود.

افشین آریافر: میراث فرهنگی کمک می‌کند که خانه تاریخی به رستوران تبدیل شود اما کمک نمی‌کند که یک مکان تاریخی به موزه تبدیل شود

عکاسخانه مانی، دومین عکاسخانه شیراز پس از عکاسخانه فردوسی در دوره پهلوی است که در سال ۱۳۱۰ توسط میرزا نصرالله چهره نگار در خیابان پهلوی (طالقانی کنونی) آغاز به کار کرد و پس از چندی عکاسخانه را به برادر کوچکترش میرزا مسیح الله چهره نگار واگذار می‌کند و میرزا مسیح الله چهره نگار تا سال ۱۳۲۵ به همراه شخصی به نام امرالله اصلاحی، این عکاسخانه را اداره کرد. میرزا مسیح‌الله پس از مدتی به آبادان رفت و اداره امور عکاسخانه به امرالله اصلاحی واگذار شد.

پس از گذشت سال‌ها از فوت امرالله اصلاحی، آخرین عکاس عکاسخانه مانی، ساختمان متروکه و بلا استفاده رها شده.

افشین آریافر گفت: شیراز با گنجینه‌های عکاسی اش از مهمترین خاستگاه های عکاسی در ایران است؛ اما چون هیچ مکانی برای نگهداری عکس‌ها وجود ندارد، به دلیل کمبود جا به آتش سپرده می‌شود یا از بین می‌رود. هویت فرهنگی شیراز در حال از بین رفتن است و برای مثال عکاسخانه فردوسی با آن همه قدمت تبدیل به چلو کبابی شده است.

دیدگاه