خودکشی مادر و دختر در فارس

  • 13 مرداد 1398 - 8:43
خودکشی مادر و دختر در فارس

محمدرضا نسب عبداللهی: مادر ۳۳ ساله به همراه دختر ۱۱ ساله‌اش در شهرستان نی ریز فارس با قرص برنج خودکشی کردند و به زندگی خود پایان دادند.

سیدخالد یوسفی، فرمانده انتظامی شهرستان نی ریز گفته که این اتفاق روز جمعه ۱۰ مرداد رخ داده و دلیل آن “اختلافات خانوادگی” بوده.

قرص برنج یا فسفید آلومینیوم از سمی‌ترین آفات شیمیایی است که با وجود ممنوعیت واردات و خرید و فروش آن، از سوی کشاورزان برای مقابله با آفت برنج استفاده می‌شود. در صورتی ‌که فرد قرص برنج را بخورد یا بوی آن را استشمام کند، مسموم می‌شود. یک عدد از این قرص می‌تواند هزاران شته را از بین ببرد.

مصرف خوراکی قرص برنج موجب حالت تهوع، درد معده، اسهال، تنگی نفس، لرز، عطش، سر درد، تشنج و کما می‌شود. این قرص در مدت سه تا چهار ساعت، سیستم تنفسی و قلب را دچار اختلال می‌کند که در ‌‌نهایت مرگ فرد مسموم را به دنبال دارد.

قربانیان مسمویت با قرص برنج علاوه بر کسانی که از آن به قصد خودکشی یا به طور تصادفی در برنج استفاده کرده‌اند، کسانی نیز هستند که آن را به جای قرص نشاط آور مصرف کرده‌اند. در جواز دفن این افراد، اغلب تنها از اعتیاد به عنوان علت مرگ یاد می‌شود و در نتیجه بیشتر مواقع نامشان در فهرست مرگ و میرهای ناشی از مصرف قرص برنج ثبت نمی‌شود.

خودکشی در ایران به دلایل مختلفی چون «اختلافات زناشویی، عشق و تمایلات عاطفی، مسایل ناموسی، ناراحتی و فشار روانی، استرس، شکست تحصیلی، فقر، تنگدستی و بیکاری» رخ می‌دهد.

سعید غلامزاده مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس تیرماه امسال گفته بود که آمار خودکشی در این استان در سال ۹۷ نسبت به سال پیش از آن ۸ درصد رشد داشته است.

سال گذشته ۳۷۸ مورد خودکشی منجر به فوت در استان فارس ثبت شده.

دیدگاه