مرگ خبرساز دختر جوان در جاده شیراز؛ ۵۰ درصد راننده و ۵۰ درصد مسئول ایمنی جاده مقصر معرفی شدند

  • 10 تیر 1398 - 17:44
مرگ خبرساز دختر جوان در جاده شیراز؛ ۵۰ درصد راننده و ۵۰ درصد مسئول ایمنی جاده مقصر معرفی شدند

سرهنگ عبدالهاشم دهقانی، رئیس پلیس راه شمال استان فارس گفت: در تصادف خودرو ۲۰۶ در محور شیراز-خرامه ۵۰ درصد راننده و ۵۰ درصد مسئول ایمنی بخش آن قسمت از مسیر مقصر شناخته شد.

سرهنگ عبدالهاشم دهقانی به خبرگزاری ایرنا گفته که «بی احتیاطی از طرف راننده خودرو پژو ۲۰۶ به علت عدم توجه به جلو توأم با تخطی از سرعت مطمئنه ۵۰ درصد علت بروز این حادثه بوده است.»

به گفته او «بی مبالاتی و عدم رعایت نظامات دولتی از طرف مسئول ایمنی بخش آن قسمت از راه به علت ضعف علائم هشدار دهنده در نقطه هدف که تأخیر در رؤیت راننده را باعث شده نیز ۵۰ درصد علت دیگر بروز این حادثه بوده است.»

چند شب قبل دختر ۲۰ ساله‌ای به نام غزاله پورصادقی در این جاده در حال رانندگی بوده که بر اثر برخورد با بلوک‌های سیمانی جانش را از دست داد.

غزاله پورصادقی، دختری که در جاده شیراز-خرامه جانش را از دست داد

به دنبال این حادثه، فیلمی از سوی پدر این دختر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. پدر این دختر می‌گوید این بلوک‌ها در حالی مسیر جاده را مسدود کرده بودند که هیچ علامت هشداردهنده‌ای وجود نداشته. در فیلم مشخص شد که مسیر بزرگراه به طور ناگهانی، دوطرفه می‌شود.

در پی انتشار این فیلم، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی دستور پیگیری و تحقیق فوری برای صخت و سقم و بررسی جدی ابعاد رویداد و روشن شدن حقایق، همچنین برخورد با مقصران احتمالی در صورت صحت خبر را صادر کرد.

در همین حال حجت الاسلام سیدکاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس هم گفته که «پرونده قضایی برای پیگیری ابعاد حادثه واژگونی یک خودرو در جاده شیراز – خرامه تشکیل شده و موضوع با سرعت و جدیت در حال بررسی است.»

استان فارس سال‌هاست که در رتبه نخست بیشترین تلفات حوادث رانندگی جاده‌ای قرار دارد. سال گذشته در این استان ۱۳۵۷ نفر بر اثر حوادث رانندگی جاده‌ای کشته شدند.

ایران یکی از کشورهای دارای بالاترین آمار تصادفات رانندگی در جهان است. گفته می‌شود سالانه حدود ۸۰۰ هزار تصادف رانندگی در این کشور روی می‌دهد.

از مهمترین دلایل بالا بودن تلفات جاده‌ای در ایران آن می‌توان به سرعت زیاد، بی‌احتیاطی رانندگان و پایین بودن کیفیت جاده‌ها اشاره کرد.

مشکلاتی نظیر استفاده از خودروهای فرسوده، غیر استاندارد بودن جاده‌ها و عدم توجه رانندگان به مقررات راهنمایی و رانندگی هم از دیگر عواملی است که کارشناسان به عنوان عوامل تشدید نرخ آمار مرگ و میر در حوادث رانندگی ایران به آنها اشاره می‌کنند.

تلفات ناشی از تصادفات رانندگی از عوامل مهم مرگ و میر تلقی می‌شود. سال گذشته بیش از ۱۷ هزار نفر در ایران بر اثر حوادث رانندگی جانشان را از دست دادند.

دیدگاه