۴۸۰ هزار نفر در فارس بیماری فشار خون بالا دارند

  • 09 تیر 1398 - 14:48
۴۸۰ هزار نفر در فارس بیماری فشار خون بالا دارند

یک مقام دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت که پیش بینی می‌شود دستکم ۴۸۰ هزار نفر در استان فارس دچار بیماری فشارخون بالا باشند.

عبدالرسول همتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز یکشنبه ۹ تیر در یک نشست خبری افزود که این رقم ۲۲ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال فارس را در بر می‌گیرد.

طرح غربالگری فشار خون در سراسر ایران از ۲۷ اردیبهشت آغاز شده و تا ۱۵ تیر ادامه دارد. در این طرح افراد بالای ۳۰ سال می‌توانند با مراجعه به ایستگاه‌های مشخص شده، به طور رایگان از فشار خون خود مطلع شوند.

آقای همتی گفت که در استان فارس جمعیت بالای ۳۰ سال حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که برآورد شده بود در این طرح دستکم ۵۰ درصد این جمعیت به مراکز تعیین شده مراجعه و فشارخون خود را اندازه گیری کنند اما تا امروز (۹ تیر) حدود ۷۰ درصد این جمعیت یعنی بیش از یک میلیون و ۵۴۰ هزار نفر در این طرح شرکت کرده‌اند که از این رقم ۳۲۱ هزار نفر دچار فشار خون بوده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: افرادی که فشار خون شان۱۴ روی ۹ و بالاتر باشد، به عنوان بیمار فشار خونی تلقی می شوند.

به گفته او، ۴۷ درصد مرگ و میرها در استان فارس بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی است که عامل اغلب آن‌ها نیز فشار خون است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد که با کنترل رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی به سمت تحرک بدنی بیشتر می‌تواند در کنترل فشار خون مؤثر باشد.

عبدالرسول همتی از نمک به عنوان یکی ازعوامل بیماری فشارخون نام برد و افزود مصرف نمک در ایران روزانه ۱۲ گرم است در حالی که بر پایه اعلام سازمان بهداشت جهانی، میزان مصرف نمک در روز ۵ گرم است.

مرگ سالانه بیش از ۱۲۰۰ نفر در فارس بر اثر فشار خون

محمدرضا کریمی، سخنگوی طرح غربالگری فشار خون در استان فارس نیز در این نشست گفت که سالانه در استان فارس ۲۵۰۰ نفر بر اثر سکته قلبی فوت می‌کنند که ۵۰ درصد این سکته‌ها بر اثر فشارخون است.

آقای کریمی افزود: همچنین سالانه در فارس ۸ هزار نفر دچار سکته مغزی می‌شوند که ۱۲۰۰ نفر از آن‌ها فوت می‌کنند.

به گفته او، ۶۰ درصد آمار سکته‌های مغزی در فارس بر اثر فشار خون است.

محمدرضا کریمی خاطرنشان کرد: سالانه ۷۰۰ نفر در فارس دچار نارسایی کلیه می‌شوند که یک سوم از این تعداد بر اثر فشارخون است.

سخنگوی طرح غربالگری فشار خون در استان فارس گفت: یک سوم همه این عوارض در سنین زیر ۷۰ سالگی رخ می‌دهد و به مرگ‌های زودرس منجر می‌شود که می‌تواند باعث آسیب دیدن اقتصاد خانواده و در نهایت اقتصاد کشور شود.

دکتر فریبا مرادی، مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست گفت: افرادی که در طرح غربالگری فشار خون، به عنوان افرادی شناسایی شوند که دچار بیماری فشار خون هستند، رها نمی‌شوند و بسته‌های ویژه در سطح بهورزو پزشک به آن‌ها ارائه می‌گردد و بایستی در زمان بندهای مشخصی برای کنترل فشارخون خود به مراقبان سلامت، بهورزان و یا پزشک خانواده مراجعه کنند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت چندی پیش اعلام کرد نزدیک به ۱۵ میلیون ایرانی به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند و حداقل ۴۰ درصد این افراد، از بیماری خود خبر ندارند. افشین استوار، مدیرکل مدیریت دفتر بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت نیز می‌گوید در طی ۲۵ سال گذشته شیوع فشار خون بالا در ایران حدود ۳ برابر شده است.

دیدگاه