مرگ چهار فعال زیست محیطی مریوان به دنبال آتش سوزی

  • 04 شهریور 1397 - 8:29
مرگ چهار فعال زیست محیطی مریوان به دنبال آتش سوزی

در پی بروز آتش سوزی و انفجار در نواحی جنگلی نزدیک به مریوان در استان کردستان ایران، رسانه ها از مرگ چهار فعال زیست‌محیطی و مصدومیت تعدادی دیگر خبر می‌دهند.

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در گفتگو با شبکه خبر صدا و سیما مرگ چهار نفر را تایید کرده و افزوده: “منطقه آلوده به مین بوده و متاسفانه انفجارهایی هم در منطقه صورت گرفته است.”

خبرگزاری ایرنا به نقل از منابع محلی نوشته: “منفجر شدن مهمات جنگی به جای مانده از جنگ تحمیلی موجب آسیب وارد شدن به این افراد شده و مصدومان حادثه با استفاده از بالگرد اوژانس هوایی به مراکز بیمارستانی در مریوان و سنندج منتقل شده اند.”

ایرنا به نقل از همین منابع افزوده افرادی که جان خود را از دست داده اند “چهار نفر از فعالان زیست محیطی مریوان” بوده اند و مرگ آنها “در جریان تلاش برای خاموش کردن آتش سوزی جنگل” رخ داده است.

اسماعیل منوچهری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان، در مصاحبه با خبرگزای تسنیم دو نفر از جان باختگان را “نیروهای منابع طبیعی شهرستان مریوان” و دو نفر دیگر را “از اعضای انجمن سبز مریوان” معرفی کرده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر هم در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفته است: “علت این حادثه هنوز مشخص نیست اما احتمال دارد به علت گرمای هوا رخ داده باشد.”

تصاویر و ویدیوهایی رسیده از مریوان، از تجمع و راهپیمایی عده ای از مردم برای بزرگداشت جان‌باختگان حکایت دارند که هویت آنها، شریف باجور و امید حسین زاده (از فعالان زیست محیطی) و رحمت حکیمی نیا و محمد پژوهی (از نیروهای جنگلبانی) عنوان شده است.

تجمع کنندگان مریوان، پلاکاردهایی را به زبان کردی حمل می‌کنند که مضمون برخی از آنها، شعارهایی با معنی “شهید نمی‌میرد” و “کسانی که در قلب مردم جای دارند نمی‌میرند” هستند.

گفته می شود که جان‌باختگان اخیر، به خاطر فعالیت های زیست‌محیطی خود، در میان مردم محلی از محبوبیت زیادی برخوردار بوده اند.

مناطق دستخوش آتش سوزی، در نزدیکی روستای های سلسی و پیله واقع در شمال مریوان قرار دارند.

دیدگاه