وزیر ارتباطات از نصب نمایشگر پارازیت در شیراز خبر داد

  • 22 تیر 1397 - 17:53
وزیر ارتباطات از نصب نمایشگر پارازیت در شیراز خبر داد

پس از آن که مقام‌های وزارت بهداشت از «مضر بودن» پارازیت‌ برای سلامت مردم خبر دادند و نمایندگان شیراز در مجلس از «به خطر افتادن سلامت مردم» به خاطر افزایش امواج پارازیت سخن گفتند، وزیر ارتباطات از نصب نمایشگر پارازیت در شیراز و برخی دیگر از شهرها خبر داد.

ارسال پارازیت بر روی ماهواره‌ها با هدف جلوگیری از دریافت برخی شبکه‌های خبری و غیرخبری انجام می شود.

وزیر ارتباطات روز پنج‌شنبه ۲۱ تیر در این باره گفت: «در ماه‌های گذشته موضوع پارازیت به مطالبه جدی بخشی از شهروندان شیراز تبدیل شده بود که به این دلیل از یک ماه گذشته ۱۸ سایت اندازه‌گیری فرکانس‌های رادیویی برخط [آن‌لاین] به صورت خاص در شیراز راه‌اندازی شد.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، این مطلب را عصر پنج‌شنبه، ۲۱ تیرماه، در جمع خبرنگاران در شیراز بیان کرد.

او در این باره توضیح داد: «مانند نمایش آلودگی هوا، وضعیت فرکانسی نیز به صورت زنده در سطح این شهرها نشان داده می‌شود تا شهروندان از آن آگاه شوند.»

وزیر اطلاعات همچنین گفت: «از یک ماه گذشته ۱۸ سایت برای اندازه‌گیری امواج رادیویی شهر شیراز نصب شده‌ است که نتیجه این پایش‌ها نشان می‌دهد که حدود این تشعشع‌ها در مرکز استان فارس از استاندارد گرمایی بالاتر نیست و در حد عادی و طبیعی است.»

او همچنین خبر داد: «در دیگر شهرهای کشور که ذهنیت وجود پارازیت‌های مضر در فضای آنها وجود دارد، این اندازه‌گیری انجام و نمایشگر آن نصب می‌شود.»

آقای جهرمی با اشاره به این که این سایت‌ها «به صورت لحظه‌ای اثر تشعشع‌های تجمعی فرکانس‌های رادیویی را اندازه‌گیری می‌کنند»، اظهار داشت: «معیاری که به لحاظ فنی در استانداردهای علمی مضر بودن آن بر بدن انسان را ثابت کرده بحث اثرات گرمایی تشعشعات فرکانسی نظیر موبایل، وای‌فای، تلویزیون، ماهواره و… به صورت تجمیعی است که در فضا وجود دارد.»

اظهارات وزیر اطلاعات مبنی بر «در حد عادی و طبیعی» بودن تشعشعات پارازیت‌ها در حالی بیان می‌شود که روز ۱۹ اردیبهشت سال گذشته رضا ملک‌زاده، معاون وزیر بهداشت گفته بود پارازیت‌های ماهواره‌ای در ایران، می‌تواند موجب عوارض جانبی زیادی، از جمله سقط جنین و تولد نوزادان ناقص شود.

وی با این توضیح که «در ایران پارازیت‌ها از زمین پخش می‌شوند و این نوع از امواج پارازیت خطرناک‌ترین نوع آنها هستند»، تأکید کرده بود که وزارت بهداشت مضر بودن امواج پارازیت را اعلام کرده و خواهان قطع آن شده‌ است.

پیشتر علی اکبری، نماینده شیراز، روز هفتم فروردین ۹۶، دستگاه‌های نظامی و انتظامی را عامل ارسال پارازیت‌ها اعلام کرده بود.

تعدادی از مردم شیراز در روزهای ۲۰ و ۲۸ دی‌ماه سال ۹۵ در اعتراض به افزایش ارسال پارازیت در مقابل استانداری استان فارس تجمع کرده بودند.

پیش از این، برخی از رسانه‌ها و نمایندگان شیراز در مجلس از «سردردهای فراوان» و «اختلال» در شبکه تلفن همراه و تلویزیون در این شهر خبر داده و برخی از وب‌سایت‌ها دلیل این اتفاقات را افزایش ارسال پارازیت در این شهر اعلام کرده‌اند.

پس از توفان خردادماه ۹۳ در تهران، سازمان هواشناسی ایران در گزارشی به مجلس اعلام کرد که به دلیل وجود پارازیت‌ها نتوانسته بود این توفان را پیش‌بینی کند.

در مهرماه همان سال سازمان حفاظت محیط زیست ایران، با تأیید سرطان‌زا بودن امواج پارازیت، از کمیته رسیدگی به وضعیت پارازیت‌ها درخواست کرد تا از «روش‌های دیگری» برای مقابله با آن چه در ادبیات حکومت جمهوری اسلامی «تهاجم فرهنگی» نامیده می‌شود، استفاده شود.

در همین حال سازمان بین‌المللی مخابرات، از نهادهای سازمان ملل، پیش از این با صدور قطعنامه‌ای در مورد ارسال پارازیت به دولت‌ها هشدار داده و خواسته بود که در قالب همکاری‌های منطقه‌ای به تبادل اطلاعات و آموزش و کمک به اندازه‌گیری امواج و تأثیر آنها بر سلامت شهروندان اقدام کنند.

دیدگاه