«مراتع استان فارس، قربانی اختلافات عربستان و قطر می‌شود»

  • 15 تیر 1397 - 9:02
«مراتع استان فارس، قربانی اختلافات عربستان و قطر می‌شود»

شماری از دوستداران محیط زیست می گویند رهاسازی صدها شتر قطری در مراتع فارس نگران کننده است. آن‌ها می گویند پس از اختلافات بین عربستان و قطر، عربستان اعلام کرد باید ۱۲ هزار شتر قطری که در آن کشور چرا می‌کرده اند، از آن جا خارج شوند.

به گفته این فعالان، مراتع ایران نباید قربانی این اختلاف گردد.

در هفته‌های اخیر صدها شتر از قطر به ایران آورده شده و در برخی نقاط استان فارس از جمله اقلید و زرین دشت رها شده تا به چرا مشغول شوند.

فعالان محیط زیست نگران هستند که حضور پرشمار این شترها باعث از بین رفتن مراتع فارس و تبدیل آن‌ها به بیابان شود.

افزون بر افزایش دمای هوا و خشکسالی‌های پی در پی، «مدیریت نادرست منابع آبی، از بین بردن پوشش گیاهی و جنگل‌زدایی و شیوه‌های نادرست کشاورزی» در بیابان‌زایی در ایران مؤثر بوده‌اند.

در همین حال شماری از مرتع داران و عشایر زرین دشت نیز به حضور شترهای قطری در مراتع این شهرستان اعتراض کرده‌اند.

خبرگزاری برنا هم در این خصوص نوشت: «شواهد حکایت از آن دارد که در شهرستان “زرین دشت” استان فارس صحبت‌های اولیه مبنی بر واگذاری یک هزار هکتار عرصه برای انتقال شترهای قطری بوده که منطقه باید فنس کشی می‌شده است اما با گذشت چندروز از توافق اولیه فنس کشی را از دستور کار خارج و گویا قصد چرای آزاد در منطقه زرین دشت را دارند. از طرف اداره مراتع به دامداران منطقه قبلاً اعلام شده بود جهت حفظ مراتع لازم است جمعیت دام‌های خود را کاهش دهند، این سؤال مطرح می‌شود که فقر پوشش گیاهی شامل دامداران داخلی می‌شود اما دامدار خارجی مانعی برای تخریب عرصه‌های استان فارس ندارد؟ حضور شترهای قطری چوب حراجی است که ره آوردی جز بیابان زدایی در استان خشکانده شده فارس نخواهد داشت، زیرا عرصه‌های منابع طبیع استان به دلیل کاهش بارندگی و چرای بیش از حد با کاهش توان تاب آوری مفرط مواجه هستند. علاوه براینکه چرای بیش از حد و از بین بردن پوشش گیاهی فرسایش خاک را در پی دارد و منطقه را تبدیل به کانون ریزگرد خواهد کرد، گسترش بیابان را نیز رقم خواهد زد.»

شماری از مرتع داران و عشایر زرین دشت به حضور شترهای قطری در مراتع این شهرستان اعتراض کرده‌اند

دیدگاه