کمبود ۷۰۰ هزار متر مکعبی آب آشامیدنی در شیراز

  • 13 تیر 1397 - 8:08
کمبود ۷۰۰ هزار متر مکعبی آب آشامیدنی در شیراز

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفته که شیراز تابستان امسال با کمبود آب مواجه است و شهروندان بایستی در مصرف صرفه جویی کنند.

الله بخش نظر پور به خبرگزاری ایرنا گفت: شیراز در تیر ماه امسال شیراز ۶۰۰ هزار متر مکعب و در مرداد ماه امسال ۷۰۰ هزار متر مکعب کمبود آب شرب دارد، در این دو ماه اگر شهروندان مصرف بهینه را اولویت دهند و برای کاهش مصرف آب جدیت بیشتری به خرج دهند ما از تنش آبی تابستان عبور خواهیم کرد.

به گفته او، متوسط مصرف سرانه آب در شیراز ۱۳۰ لیتر در ثانیه است که این میزان باید به ۱۰۵ لیتر برسد.

آقای نظر پور افزود: در عین حال با مدیریت تولید و مصرف، اصلاح خطوط و شبکه توزیع، اصلاح مخازن آب، بهبود کیفیت و فرهنگ سازی برای مصرف بهینه سعی شده است با ارائه راهکارهای ساده تنش آبی در تابستان امسال در شیراز شکل نگیرد.

او گفت: سالانه ۱۴۳ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی در شیراز بدست می آید که امسال برای عبور از تابستان ۸۹۰ لیتر در ثانیه کمبود آب آشامیدنی داریم.

شهرهایی که بیشترین تنش آبی برای آن ها در تابستان امسال پیش‌بینی شده از جمله شیراز، اصفهان، بندرعباس، بوشهر، کرمان، مشهد و تقریباً تمام شهرهای استان اصفهان و یزد است که به نظر می‌رسد در فصل تابستان با چالش‌های بزرگ آبی مواجه شوند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز پیشتر هم گفته بودکه تابستان امسال می‌تواند فصلی پر از تنش آبی برای شیراز باشد.


  • کم‌آبی یعنی ذخایر آبی به اندازه مصرف نیست.
  • تنش آبی شدید نسبت به کم‌آبی وضعیت وخیم‌تری دارد و مصرف آب بیش از ذخایر آبی است و به این معناست که اگر مشترکان در مصرف آب صرفه‌جویی نکنند با مشکل مواجه می‌شوند.
  • سال‌هاست که ایران دچار «بحران آب» است و میزان آب تجدیدشونده کشور، یعنی آبی که از بارش‌ها حاصل می‌شود، کاهش پیدا کرده است.

«خشکسالی امسال بی سابقه است»

سازمان هواشناسی چندی پیش اعلام کرد سال آبی ۹۶- ۹۷ رکورد خشکسالی که در سال ۸۶ ثبت شده بود را هم شکست و امسال کمترین بارش ها را در کشور داشتیم.

ایران سال‌هاست با خشکسالی مواجه است. علاوه بر این، برداشت فزاینده از منابع آب، بر شدت بحران کم‌آبی در کشور افزوده.

 

دیدگاه