تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

نماینده شیراز: برخی روستا‌های فارس آب خوردن ندارند

  • 08 تیر 1397 - 10:45
نماینده شیراز: برخی روستا‌های فارس آب خوردن ندارند

مسعود رضایی، نماینده شیراز می گوید در خشکسالی‌های طولانی که در چند سال اخیر گریبانگیر کشور شده استان فارس آسیب بیشتری دیده. به گفته او، برخی از روستاهای استان فارس آب خوردن ندارند.

مسعود رضایی گفت: آب بحران کلی کشور است بالاخص در برخی استان‌ها از جمله فارس که یک استان نمیه خشک است.

او افزود: مسئله خشکسالی آب به بحران تبدیل شده که اگر این روال ادامه یابد در برخی قسمت‌ها با مسائل و چالش‌های اجتماعی مواجه خواهیم بود که ضرورت دارد دولت تمهیدات لازم را بیاندیشد.

روز گذشته محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی گفت: «وضعیت خوبی را قبل از عید [۱۳۹۷] در سطح کشور نداشتیم. با باران بهاری تا حدودی مشکلات برخی نقاط کشور بهبود پیدا کرد، اما سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و یک میزانی هم فارس خشکسالی حاد دارند».

آقای رضایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: قبل از بارندگی‌های سال جاری سطح سدهای فارس به مرز خطر رسیده بودند اما با بارندگی آب پشت سدها ذخیره شده اما باز هم در حدی نیست که خیال‌مان راحت باشد و در تابستان مشکل آب نداشته باشیم.

این نماینده مجلس افزود: قطعا در بسیاری از جاها ما قطعی آب داریم برخی جاها ممکن است یکی دو ساعت آب شرب داشته باشند زیرا در حال حاضر نیاز آب بیشتر از منابع آبی موجود است.

او گفت: مجمع نمایندگان استان فارس در جلسه‌ای با وزیر نیرو درباره راهکارهای برون‌رفت از این مشکل جلسه خواهد داشت. تاکید ما این است که آب از خلیج فارس به این استان آورده شود که در مسیر انتقال، آب مناطق بوشهر و جنوب کشور هم تامین شود.

در همین حال الله بخش نظرپور، رییس هیأت ‌مد‌‌‌‌‌یره و مد‌‌‌‌‌یرعامل آبفای شیراز نیز گفته: عمق‌ چاه‌های آب د‌‌‌‌‌ر شیراز د‌‌‌‌‌ر سال‌های گذشته حد‌‌‌‌‌اکثر ۲۰۰ متر بود‌‌‌‌‌ه اما امروز حفر چاه برای برد‌‌‌‌‌اشت آب به ۳۰۰ متر رسید‌‌‌‌‌ه است.

سیدکمال پاک‌فطرت، مدیرکل دفتر روستایی استان فارس نیز فروردین امسال یکی از دلایل اصلی خالی از سکنه شدن ۴ هزار روستا از تعداد ۸ هزار روستای استان فارس را خشکسالی و نبود آب برای کشاورزی و شرب اعلام کرده بود.

برداشت بی رویه از منابع آب و خشکسالی و بحران کم‌آبی سال‌هاست که اغلب مناطق ایران را فرا گرفته است.

کارشناسان می‌گویند بحران کمبود آب در ایران ممکن است به مناقشه و حتی جنگ منجر شود. نمونه‌ای از این تنش‌ها در ماه‌های اخیر در اصفهان بر سر آب رخ داد.

دیدگاه