سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد: چرا روز کوروش در تقویم نامگذاری نشده؟

  • 03 تیر 1397 - 13:38
سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد: چرا روز کوروش در تقویم نامگذاری نشده؟

دو تن از نمایندگان مجلس از عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سؤال کرده‌اند که چرا روز کوروش در تقویم جمهوری اسلامی ایران نامگذاری نشده.

بهرام پارسایی نماینده شیراز و عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده و اشنویه این سؤال را امضا کرده‌اند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسخگویی باید به کمیسیون فرهنگی مجلس برود.

در بخشی از متن این سؤال آمده که: «متاسفانه علیرغم مکاتبات، جلسات و پیگیری‌ها تاکنون اقدامی در زمینه نامگذاری روز کوروش در تقویم صورت نگرفته. در هر زمانی و به ویژه در شرایط فعلی هر اقدامی که بتواند باعث افزایش انسجام ملی و تقویت هویت ملی گردد باید مورد توجه خاص قرار گیرد. متاسفانه به دلیل بی تدبیری مسئولین مربوطه این فرصت‌ها نه تنها مورد حمایت قرار نمی‌گیرند بلکه فرصت‌ها را تبدیل به تهدید نموده‌ایم

در سال‌های اخیر شماری از ایرانیان ۷ آبان در آرامگاه کوروش واقع در محوطه جهانی پاسارگاد گرد هم می‌آیند و یاد این پادشاه هخامنشی را گرامی می‌دارند. با این حال هفتم آبان سال گذشته همه راه‌های منتهی به آرامگاه کوروش مسدود و اطراف آرامگاه حصار کشیده شد و بزرگراه شیراز-اصفهان نیز در روزهای ۶ و ۷ آبان مسدود گردید و کسی نتوانست به آرامگاه این پادشاه ایرانی برود.

بهرام پارسایی، نماینده شیراز پیشتر گفته بود: کوروش یک فرصت است که می‌توان از آن استفاده کرد و فرصتی است که می‌تواند قومیت ملی ما را دور هم جمع کند.

در همین حال شماری از باستان‌شناسان و تاریخ‌پژوهان سال گذشته در نامه‌ای خواستار ثبت هفتم آبان‌ به عنوان روز کورش بزرگ در تقویم رسمی کشور شدند.

پیش از این نیز میرجلال‌الدین کزازی، علی‌اصغر دادبه، ناصر تکمیل‌همایون و حکمت‌الله ملاصالحی چهار تن از استادان تاریخ، باستان شناسی و ادبیات در نامه ای به حسن روحانی از او خواسته‌ بودند تا زمینه حضور «خودجوش مردم» را که روز هفتم آبان به مجموعه پاسارگاد می‌روند، فراهم سازد.

بیشتر بخوانید:

۱۹ تن از باستان‌شناسان و تاریخ‌پژوهان: ۷ آبان به عنوان روز کوروش ثبت شود

۴ استاد تاریخ و ادبیات خواهان بزرگداشت کوروش در ۷ آبان شدند


کورورش هخامنش فرزند کمبوجیه و ماندانا، «بزرگ‌ترین پادشاه صلح‌جوی جهان» قلمداد می‌شود. او بنیان‌گذار و نخستین شاه شاهنشاهی هخامنشی بود که به مدت ۳۰ سال، در بین سال‌های ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد، بر نواحی گسترده‌ای از آسیا حکومت می‌کرد. سرزمین پارس، زادگاه هخامنشیان بود.

محوطه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از آثار باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در ۱۳۵ کیلومتری شمال شیراز در منطقهٔ پاسارگاد استان فارس قرار دارد.

این محوطه شامل بناهای تاریخی مانند آرامگاه کوروش، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری و تنگه بلاغی است.

این محوطه، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که طی جلسه یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳ در چین برگزار شد به علت دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

دیدگاه