شهردار شیراز: زیر بار تغییر کاربری باغات گروه یک شیراز نمی‌رویم

  • 02 تیر 1397 - 9:08
شهردار شیراز: زیر بار تغییر کاربری باغات گروه یک شیراز نمی‌رویم

حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز در نشست با جمعی از فعالان فضای مجازی گفت: «باغ‌های قصردشت، ناموس شهرداری هستند و به هیچ قیمتی زیر بار تغییر کاربری باغات گروه یک نمی‌رویم

آقای اسکندر پور این سخنان را در حالی بیان کرده که در ماه‌های اخیر در مجموعه باغ‌های قصردشت که جزو گروه یک هستند، دست کم دو مورد گودبرداری یا ساخت و ساز انجام شده از جمله کوچه ۲۳ میرزای شیرازی شرقی که یک نهاد نظامی در یک باغ ساخت و ساز کرده.

آقای اسکندرپور افزود: «قانون و گروه بندی مجموعه باغات قصردشت توسط شورای عالی شهرسازی و معماری به عنوان یک نهاد بالادستی تصویب شده. طبق این قانون باغات گروه ۵ را می‌توان تغییر کاربری داد و از درآمد حاصل از آن باغات گروه یک را تملک و حفظ کرد اما هرگونه ساخت و ساز در باغات گروه یک ممنوع است.»

شهردار شیراز گفت: «اگر باغی مشجر جزو باغات گروه پنج قرار داشته باشد، شهرداری با تغییر کاربری آن موافقت نمی‌کند. ما معتقدیم قانون شورای عالی شهرسازی و معماری می‌تواند تغییر و متناسب با شرایط روز راهکارهای بهتری برای حفظ و صیانت از مجموعه باغات قصردشت تصویب کند.»

بر پایه این تقسیم بندی، باغ‌های گروه یک به هیچ وجه قابل تغییر کاربری نیست و باغ‌های گروه ۵ که از بین رفته‌اند، قابل تغییر کاربری است. این دستورالعمل باعث شده تا برخی مالکان، باغ‌های خود را آتش بزنند یا از آبیاری آن خودداری کنند تا از بین برود و سپس بتوانند باغ خود را به عنوان باغ گروه ۵ معرفی کنند و تغییر کاربری دهند.

آقای اسکندرپور همچنین گفت: «شهرداری شیراز تلاش دارد برای پاسداشت ریه‌های تنفسی شیراز، آن‌ها را حفظ کرده و در قالب بوستان و فضای سبز عمومی در اختیار شهروندان قرار دهد.»

شهردار شیراز در حالی از لزوم حفظ باغ‌ها سخن گفته که سطح باغ‌های شیراز از ۳ هزار هکتار در دهه‌های اخیر به کمتر از ۸۰۰ هکتار رسیده. در ماه‌های اخیر هم به یک سرمایه گذار اجازه داده شده تا بخشی از یک باغ قدیمی در بولوار چمران شیراز را تخریب و در آن هتل بسازد.

حیدر اسکندرپور گفت: باید راهکارهایی برای ایجاد زمینه انتفاع اقتصادی باغداران تعریف شود تا باغدار نیز با انگیزه و رغبت، برای حفظ این پهنه سبز، با مجموعه شهرداری هم‌قدم شود.

کار‌شناسان می‌گویند این باغات ریه تنفسی شیراز به شمار می‌روند که با تخریب تدریجی آن‌ها، هوای شیراز نیز دستخوش تغییرات خواهد شد.

 

 

دیدگاه