خودکشی دختر ۱۳ ساله در شیراز

  • 01 تیر 1397 - 10:25
خودکشی دختر ۱۳ ساله در شیراز

دختر ۱۳ ساله‌ای در شیراز که دانش آموز کلاس ششم بوده، ۳۱ خرداد خود را حلق آویز کرد و به زندگی‌اش پایان داد. آمارها نشان می‌دهد خودکشی در فارس ۶ درصد افزایش یافته.

سعید غلامزاده، مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس گفت: طی هفته‌های گذشته شاهد وقوع دو مورد خودکشی در افراد نوجوان بودیم که یک مورد آن خودکشی دانش‌آموز دختر کلاس ششم دبستان در شیراز بوده است.

چند روز قبل هم دانش آموزی ۱۴ ساله در شهرستان رفسنجان استان کرمان خود را حلق آویز کرد و جانش را از دست داد. بهمن ماه ۱۳۹۶ هم فردین، دانش آموز ۱۶ ساله‌ای در شهرستان نی‌ریز استان فارس که از سوی سه جوان مورد آزار جنسی قرار گرفته بود، خود را حلق آویز کرد و به زندگی‌اش پایان داد.

به گفته آقای غلامزاده، در سال ۱۳۹۶ شمار خودکشی‌های منجر به فوت در استان فارس ۳۴۸ مورد بوده که بیشترین تعداد مربوط به گروه سنی ۱۵ تا ۴۵ سال بوده است.

او گفت که خودکشی در استان فارس ۶ درصد افزایش یافته و پایین آمدن سن خودکشی نگران کننده است.

از میان ۳۴۸ نفری که طی سال ۱۳۹۶ در استان فارس بر اثر خودکشی جانشان را از دست داده‌اند، ۲۸ تن بر اثر مسمومیت ناشی از قرص برنج فوت کرده‌اند.

از این ۲۸ تن ۱۵ نفر زن و ۱۳ نفر مرد بوده‌اند. شمار مسمومیت منجر به مرگ ناشی از قرص برنج در فارس طی سال ۱۳۹۵ نیز ۱۰ نفر بوده.

قرص برنج یا فسفید آلومینیوم از سمی‌ترین آفات شیمیایی است که با وجود ممنوعیت واردات و خرید و فروش آن، از سوی کشاورزان برای مقابله با آفت برنج استفاده می‌شود. در صورتی ‌که فرد قرص برنج را بخورد یا بوی آن را استشمام کند، مسموم می‌شود. یک عدد از این قرص می‌تواند هزاران شته را از بین ببرد.

مصرف خوراکی قرص برنج موجب حالت تهوع، درد معده، اسهال، تنگی نفس، لرز، عطش، سر درد، تشنج و کما می‌شود. این قرص در مدت سه تا چهار ساعت، سیستم تنفسی و قلب را دچار اختلال می‌کند که در ‌‌نهایت مرگ فرد مسموم را به دنبال دارد.

خودکشی در ایران به دلایل مختلفی چون «عشق و تمایلات عاطفی، ناراحتی و فشار روانی، اختلافات زناشویی، استرس، شکست تحصیلی، فقر، تنگدستی و بیکاری» رخ می‌دهد.

 

دیدگاه