افزایش سهمیه دانشگاهی خانواده‌های “ایثارگران”

  • 30 خرداد 1397 - 14:36
افزایش سهمیه دانشگاهی خانواده‌های “ایثارگران”

با تصویب طرحی در مجلس، همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵درصد، پنج درصد سهمیه اختصاصی برای ورود به دانشگاه‌ها خواهند داشت. مصوبه از سال آینده اجرا خواهد شد و مشمول کنکور ۹۷ نمی‌شود.

در جلسه علنی چهارشنبه ۳۰ خرداد و در چارچوب ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه، طرحی به تصویب رسید که خدمات تازه‌ای برای گروه معینی از خانواده‌های “ایثارگران” در نظر می‌گیرد. همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵درصد و رزمندگانی که حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه داشته‌اند، مشمول این مصوبه می‌شوند.

با این مصوبه و طبق طرح اصلاح بند “الف” ماده یاد شده،  سهمیه تاکنونی این خانواده‌ها ۳۰درصد افزایش می‌یابد.

پیشینه این مصوبه به دی ۹۵ باز می‌گردد. نمایندگان مجلس در جریان بررسی برنامه ششم توسعه، اصلاحاتی را در قانون جامع خدمات رسانی به “ایثارگران” ایجاد کردند که به موجب آن دولت و بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف شدند خدمات جدیدی را به جانبازان زیر ۲۵درصد، همسران و فرزندان آنان  و هم‌چنین رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبههو همسران و فرزندان آنان ارائه دهند. از مهم‌ترین این خدمات، تجدید در استخدام ارگان‌های اجرایی ، خدمات شهری و ظرفیت پذیرش جداگانه در انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد اشاره کرد.

از بین ۲۳۱ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس، ۱۱۹ نفر رای موافق،  ۵۸ نفر رای مخالف و ۱۱۲ نفر رای ممتنع دادند.

ورود سهمیه‌ای خانواده‌های رزمندگان و جانبازان به دانشگاه‌ها منتقدان بسیاری دارد که می‌گویند معیار پذیرش در مراکز آموزش عالی باید بر اساس کیفیت تحصیلی و علمی باشد.

۲۳ اردیبهشت ۹۷، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واکنش به این انتقادها، کسب حداقل درصد از حد نصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته شدگان را از ۷۰ به ۸۰ افزایش داد. حدنصاب امتیاز برای برخی رشته‌های حساس مانند پزشکی و مهندسی نیز از ۷۰ به ۸۵درصد تغییر کرد.

کمیسیون مربوطه هدف این تغییر را نزدیک‌تر شدن پذیرفته‌شدگان سهمیه‌ای و غیرسهمیه‌ای به یکدیگر عنوان کرد.

دیدگاه