وعده سدسازان برای تامین حقابه تالاب های فارس «فریبکاری است»

  • 30 خرداد 1397 - 7:10
وعده سدسازان برای تامین حقابه تالاب های فارس «فریبکاری است»

سعید محمودی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: هنگام اجرای طرح‌های سدسازی ازجمله سد درود زن و سد تنگ سرخ، مسئولان و مجریان طرح‌ها وعده‌های فراوانی برای تعیین حقابه تالاب‌ها از جمله تالاب بختگان و دریاچه مهارلو داده‌اند، در حالی که این وعده‌ها فریبی بیش نیست.

سعید محمودی در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا افزود: این رویکرد در واقع فریب دادن مردم و دستگاه‌های نظارتی است، مجریان این طرح‌ها می‌دانند که در شرایط بحرانی حتی آبی برای شرب هم نمی‌ماند، چگونه وعده می‌دهند که سالانه مقدار قابل توجهی آب برای محیط زیست رهاسازی و برای تالاب‌ها حقابه تعیین می‌کنند؟

«نهضت سدسازی» با هدف کنترل و مهار آب‌های سطحی، آب‌رسانی به مناطق محروم و تأمین آب و برق مورد نیاز ایران پس از جنگ هشت ساله با عراق پاگرفت. از آغاز انقلاب بهمن تا پیش از دولت اکبر هاشمی رفسنجانی و آن‌چه «دوران سازندگی» نامیده می‌شود، تنها ۱۰ سد در ایران احداث شده بود. از این دوره ساخت سد به تنها الگوی توسعه منابع آبی در ایران تبدیل شد، بدون آن‌که به تبعات زیست‌محیطی و انسانی این شکل از توسعه توجهی شود.

افزون بر این، سدسازی در ایران به یکی از شاخه‌های پرسود و پول‌ساز «صنعت» بدل شد. این صنعت منافع بسیاری را عاید پیمانکاران پروژه‌هایش می‌کرد. این موضوع باعث شد تا روز به روز بر تعداد شرکت‌های تخصصی در زمینه ساخت سد افزوده شود. در ایران حدود ۳۰۰ شرکت سدسازی فعالیت می‌کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: در ۱۰ سال گذشته ۵۰ درصد افت بارش در نقاط مختلف داشته‌ایم، ۲ درجه هم افزایش دما داریم در حالی که در سایر نقاط جهان نیم درجه افزایش دما وجود دارد، اینجا یک فاجعه طبیعی و اقلیمی در حال رخ دادن است، مدیریت غلط منابع آب هم دراین مدت مزید بر علت شده و در حالی که بارندگی‌ها نصف شده و چهار برابر سایر نقاط جهان افزایش دما داریم، مدیریت نادرست منابع آب و استفاده بی رویه آب در بخش کشاورزی موجب شده تا دراین مدت تالاب‌ها و دریاچه‌ها و اقلیم و محیط زیست آسیب جدی ببینند.

آقای محمودی اضافه کرد: خشکی اقلیم در حال چیره شدن در طبیعت است، ما از مدیریت سنتی کشاورزی و منابع آب فاصله گرفتیم و مدیریت کاملاً غلط در حوزه آب در دستور بوده است، هم مردم و هم دستگاههای متولی دراین زمینه بد عمل کردند، این موارد باعث شد تا امروز در شرایطی بسیار مشکل قرار گیریم اما نباید با روش‌های غلط بر این وضعیت بیفزاییم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: در اعمال مدیریت نادرست منابع آب ما شبیه هیچ کشور دیگری نیستیم، اخیراً عده‌ای به فکر استفاده از منابع آبهای ژرف هستند و این رویکردی کاملاً نادرست و فاجعه بار است، بهتر است آبهای سطحی را مدیریت کنیم و مصرف بی رویه آن را محدود سازیم.

تالاب‌های فارس از جمله بختگان سال‌هاست که با خشکی مواجه هستند. خشکسالی، عدم تخصیص حق‌آبه از رودخانه کر،گسترش کشاورزی ناپایدار و برداشت بی‌رویه آب در حوضه کر و سیوند، تالاب بختگان و زیستمندان آن را به شدت تهدید می‌کند. این تالاب که در ۲۵۰ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد، در لیست سیاه مونترو قرار گرفته است.

«فهرست مونترو» یا فهرست تالاب‌های در معرض خطر، شامل آن دسته از تالاب‌هایی است که به دلایل مختلف اکوسیستم آن‌ها در معرض تغییرات جدی قرار دارد و حیات آن‌ها در خطر افتاده است.

بختگان که در شهرستان نی‌ریز فارس قرار دارد، زیستگاه فلامینگو، تنجه، اگرت ،کاکایی، کفچه نوک، پلیکان مرغابی، غاز و درناهایی بوده است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کردند.

دیدگاه