نتیجه یک تحقیق: کاهش تمایل جوانان به مذهب در بسیاری از کشورها

  • 24 خرداد 1397 - 14:33
نتیجه یک تحقیق: کاهش تمایل جوانان به مذهب در بسیاری از کشورها

پژوهشگران اندیشکده “پیو” با انجام تحقیقی ۱۰ ساله نتیجه گرفته‌اند در بسیاری از کشورها جوانان نسبت به نسل قبل تمایل اندکی به مذهب دارند. آنها همچنین دریافته‌اند هر چه امید به زندگی بالاتر باشد، مردم کمتر به کلیسا می‌روند.

در بسیاری از کشورهای جهان، تمایل جوانان به مذهب نسبت به نسل پدر و مادرها و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایشان فروکش کرده است. این نتیجه تحقیقی است که مؤسسه تحقیقاتی “پیو”، مستقر در واشنگتن در روز چهارشنبه (۱۳ ژوئن/ ۲۳ خرداد) منتشر کرده است.

به گفته دست‌اندرکاران این پژوهش این اختلاف تمایل به ویژه در کشورهایی که اکثریت جمعیت‌شان مسیحی هستند، به شدت مشهود است. نویسندگان با بررسی سن، دین و عمل‌گرایی مذهبی نتیجه گرفته‌اند، در مجموع جمعیت جهان تمایلی رو به کاهش نسبت به مذهب دارد.

به گفته آنان بررسی‌ها نشان داده‌اند اعتقادات مذهبی در بسیاری از کشورهای دارای نرخ بالای زاد و ولد نقشی به سزا ایفا می‌کند. برای نمونه برآورد می‌شود جمعیت کشور آفریقایی نیجر تا سال ۲۰۶۰ چهار برابر شود. در این کشور ۸۶ درصد از مردم گفته‌اند، دین برای آنان “بسیار اهمیت” دارد.

پژوهشگران مؤسسه پیو می‌گویند میان امید به زندگی و شرکت در مراسم مذهبی کلیسا ارتباط وجود دارد؛ هر چه امید به زندگی در اشخاص بالاتر باشد، آنها کمتر برای شرکت در مراسم مذهبی به کلیسا‌ها می‌روند.

برای تهیه این پژوهش مردم در ۱۰۶ کشور جهان در طول ۱۰ سال گذشته مورد پرسش قرار گرفته‌اند. در ۴۶ کشور مورد بررسی افراد مسن‌تر بیش‌از جوان‌تر‌ها گفته‌اند که دین برای آنان بسیار اهمیت دارد. در ۵۸ کشور دیگر، شکاف قابل توجهی میان سن و تمایل به مذهب مشاهده نشده است.

تنها در دو کشور گرجستان و غنا جوانان به طور متوسط مذهبی‌تر از افراد مسن هستند.

نقش پررنگ پیروی از مذهب در کشورهای خاورمیانه

نویسندگان این تحقیق گفته‌اند شکاف مذهبی در بین نسل‌ها، هر چند در برخی از کشورها بیشتر از دیگران است، اما این وضعیت هم در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته و هم در کشورهایی با اکثریت جمعیت مسلمان یا مسیحی دیده می‌شود.

برای نمونه به گفته آنان برای بزرگسالان زیر ۴۰ سال در مقایسه با افراد مسن‌تر، مذهب نقش کمر‌نگ‌تری را در زندگی ایفا می‌کند و این وضعیت نه تنها در کشورهای مرفه نظیر ژاپن، کانادا و سوییس مشاهده شده، بلکه در کشورهایی با وضعیت اقتصادی ضعیف‌تر نظیر ایران، لهستان و نیجریه نیز حاکم بوده است.

بررسی‌های پژوهشگران اندیشکده پیو در ۳۵ کشور اروپایی نشان داده به طور متوسط ۱۰ درصد از شهروندان در بازه سنی ۱۸ تا ۳۹ سال به طور هفتگی در مراسم مذهبی کلیسا شرکت می‌کنند. این نرخ در میان شهروندان اروپایی بالای ۴۰ سال ۱۶ درصد بوده است.

اما در رابطه با تعریف هویت خود با استناد به دین، اختلاف میان نسل جوان و نسل مسن‌تر در کانادا بیشتر از همه کشورهای دیگر بوده است. در این کشور ۷۷ درصد از مسن‌تر‌ها و ۴۹ درصد از جوانان گفته‌اند که هویت‌شان را با دین تعریف می‌کنند.

بنا بر این پژوهش در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا تقریبا همه افراد پرسش‌شونده بدون توجه به میزان سن گفته‌اند که از مذهب پیروی می‌کنند. در کشورهای آفریقایی واقع در جنوب صحرای آفریقا ۹۸ درصد پرسش‌شوندگان مذهبی بوده‌اند.

دیدگاه