با آغاز تعطیلات نوروزی کمپین “نه به ریختن زباله ها” آغاز بکار کرد

  • 03 فروردین 1396 - 8:04
با آغاز تعطیلات نوروزی کمپین “نه به ریختن زباله ها” آغاز بکار کرد

هر ساله با آغاز بهار و تعطیلات نوروزی که با روی آوردن بخش های وسیعی از مردم بسوی طبیعت همراه است، موضوع ریختن غیرمسئولانه زباله ها در طبیعت به یکی از معضلات جدی مقامات محلی و بویژه مقامات محیط زیست مبدل می شود.

محمد درویش مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست می گوید : روزانه ۳ هزار تن زباله در سه استان شمالی کشور تولید می شود که در ایام نوروز این میزان به بیش از سه برابر افزایش می یابد.

بروایت محمد درویش بحران زباله در استان های گیلان، مازندران و گلستان موجب شده تا بسیاری از جنگل ها رو به نابودی روند. زیرا مدیریت این حجم از زباله کار دشواری است. از این رو میلیون ها تن زباله در گوشه گوشه جنگل های شمال رها و به مرور موجب از بین رفتن درختان می شوند.

محمد درویش تاکید می کند که تولید زباله نه فقط در استان های شمالی بلکه در سراسر کشور نگران کننده است و بنا به اعلام کارشناسان و سازمان های متولی، میانگین تولید زباله در کشور ما نسبت به میانگین جهانی بسیار بیشتر است.

ایران جزو ده کشور اول انتشار گازهای گلخانه ای در جهان است. چرا که پسماندهای زباله ها موجب انتشار گازهای گلخانه ای می شوند.

به روایت ایرنا امسال برای اولین بار شاهد راه اندازی پویش های متعدد محیط زیستی ویژه نوروز در گوشه و کنار کشور هستیم. این جنبش های مدنی در مناطق مختلف کشور شروع به فعالیت کرده اند و امسال روزنامه ایران و خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز بقصد فرهنگ سازی دست به فعالیت های تبلیغی در این عرصه زده اند. انعکاس نظر شخصیت های هنری مشهور درباره حمایت از پویش “نه به ریختن زباله ها” بخشی از این فعالیت تبلیغی بشمار می رود.

اسامی کسانی مانند پوران درخشنده کارگردان سینما، فریبا کوثری هنرمند سینما و تلویزیون، پرویز پورحسینی پیشکسوت سینما و علی لهراسبی خواننده و اهنگساز در رسانه ها منعکس شده و آنها هر کدام کوشیده اند با حمایت از این جنبش مدنی مردم را به مراقبت از طبیعت و اجتناب از ریختن آشغال در طبیعت تشویق کنند.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاضت از محیط زیست در صفحات شخصی خود مسابقه ای را اعلام کرده است و نام آنرا “سلفی در طبیعت با زباله هائی که جمع کرده ایم” گذاشته است. او از مردم خواسته است که در ایام نوروز هر کجای ایران زباله دیدند جمع کنند و پاکی را به دامان طبیعت باز گردانند.

دیدگاه