خانه دسته‌بندی نشده

اظهارات نژادپرستانه علیه یک آمریکایی متولد شیراز باعث تعطیلی سریالی در آمریکا شد

  • 17 خرداد 1397 - 11:52
اظهارات نژادپرستانه علیه یک آمریکایی متولد شیراز باعث تعطیلی سریالی در آمریکا شد

شبکه آمریکایی ای‌بی‌سی، یکی از پرطرفدارترین سریال‌های کمدی خود را به خاطر اظهارات نژادپرستانه ستاره این سریال متوقف کرد.

رزان بار (Roseanne Barr) ، هنرپیشه سریال رزان در توییتی نژادپرستانه یکی از دستیاران سیاهپوست رئیس جمهوری سابق آمریکا را با میمون مقایسه کرده بود.

رزان بار در توییتش نوشته بود والری جرت، بچه اخوان المسلمین و فیلم سیاره میمون‌هاست.

خانم جرت از دستیاران ارشد باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا بود.

رزان بار پیشتر هم در سال ۲۰۱۳ سوزان رایس، مشاور امنیت ملی باراک اوباما را با میمون مقایسه کرده بود. خانم رایس هم از سیاهپوستان آمریکاست.

رزان بار، از هواداران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکاست و اتفاقا در سریالش هم نقش یکی از طرفداران رئیس جمهوری آمریکا را بازی می‌کند. استقبال از فصل اول سریال چنان خوب بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در یک تماس تلفنی به رزان بار تبریک گفت.

سریال رزان پیشتر به مدت ده سال تا ۱۹۹۷ از شبکه ای‌بی‌سی پخش می‌شد. به تازگی تهیه‌کنندگان این شبکه تلویزیونی با جمع کردن هنرپیشه‌های سابق، به نوعی ادامه سریال را ساختند. فصل اول از دوره جدید این سریال از تلویزیون پخش شد اما ای‌بی‌سی تولید فصل دوم را لغو کرده است.

شبکه ای‌بی‌سی نوشته که توییت خانم بار مشمئز کننده، تهوع‌آور و مخالف ارزش‌های ماست و ما تصمیم گرفتیم سریالش را متوقف کنیم.

دختری از شیراز

والری جرت یکی از دستیاران ارشد باراک اوباما در دوره ریاست جمهوری بود و به تازگی هدف حملات راست‌گرایانی بود که او را به انواع توطئه‌ها متهم می‌کردند.

جیمز بومان، پدر خانم جرت، پزشک بود و در شیراز رئیس بخش آسیب‌شناسی بیمارستان نمازی شد. والری در شیراز به دنیا آمده است. آن زمان پزشکان و متخصصان کشاورزی آمریکا برای کمک به کشورهای در حال رشد می‌رفتند و پدر خانم والری به ایران و به شهر شیراز رفته بود.

سنگ بنای تحقیقات علمی جیمز بومان در شیراز گذاشته شد که بعدها در آمریکا ادامه یافت. او در شیراز تحقیقاتش را درباره بیماری فاویسم شروع کرد. نوعی از بیماری که در نقاطی که مالاریا شایع بوده فراوان‌تر است. همین تحقیقات او را به مدارج دانشگاهی بالاتر رساند.

جیمز بومان نخستین آمریکایی سیاهپوستی بود که در دانشکده پزشکی دانشگاه شیکاگو استاد شد و به استخدام رسمی رسید.

دسیسه‌پنداران در آمریکا به دنیا آمدن خانم جرت در ایران را نشانه‌ای بر مسلمانی او می‌دانند و خط و ربطش با حکومت کنونی ایران. پدر خانم جرت بیش از بیست سال قبل از انقلاب اسلامی در ایران مشغول به کار بود.

والری بعد از ازدواج با فردی به نام ویلیام جرت، نام خانوادگی‌اش را از بومان به جرت تغییر داد. رسمی معمول در میان مردم آمریکا.

خانم بار آن توییت را پاک کرد و در توییت‌هایی دیگر بابت آنچه که درباره والری جرت گفته از او و تمام آمریکایی‌ها عذرخواهی کرده و سعی کرده گفته‌هایش را به لطیفه‌ای بد تقلیل دهد.

خانم جرت در واکنش به توقف سریال رزان گفته که این لحظه برای همه لحظه آموختن است.

واکنش همکاران رزان بار

بسیاری از چهره‌های سرشناس آمریکایی هم از این تصمیم شبکه ای‌بی‌سی استقبال کرده و گفته‌اند که این شبکه ارزش‌های انسانی را به پول مقدم دانسته است.

سارا گیلبرت، که در سریال نقش دختر رزان را بازی می‌کند، در توییتر از توقف سریال ابراز تاسف کرده و سعی کرده خود را از اظهاران خانم بار جدا کند.

اما کنی، هنرپیشه نقش نوه دختری رزان در سریال، در توییتر نوشته که این اظهارات نژادپرستانه است و قلدرماب‌ها هیچگاه برنده نمی‌شوند.

یکی از تهیه‌کنندگان سریال که به نظر می‌آید از سیاهپوستان آمریکاست، پیش از انتشار خبر لغو سریال در توییتر نوشته بود که این سریال را ترک خواهد کرد.

از سوروس تا اوباما

رزان بار، سابقه طولانی در اظهارات جنجالی دارد. همین سه‌شنبه گذشته بود که او از چلسی کلینتون، دختر بیل و هیلاری کلینتون بابت اظهاراتش عذرخواهی کرد. خانم بار نوشته بود که همسر چلسی کلینتون یکی از اقوام جورج سوروس است. جورج سوروس میلیونر آمریکایی است که توطئه‌سرایان راست‌گرای آمریکایی از او دیوی ساخته و همه را از دسیسه‌های او می‌ترسانند.

خانم بار درباره جورج سوروس نوشته بود که او یهودیان دیگر را به نازی‌ها معرفی می‌کرده که نازی‌ها در جریان جنگ دوم جهانی آنها را بکشند تا خودش ثروتشان را بالا بکشد. این ادعا را پیشتر هم درباره آقای سوروس مطرح کرده بودند و کذب بودن آن مشخص شده بود.

خانم بار از قرار مشتری تولیدات رسانه‌ای این دست افراد است.

تیغ اظهارات او به تن باراک اوباما و همسرش هم گرفته بود. همین چند روز پیش که خبر آمد اوباماها با نتفلیکس برای ساخت چند برنامه داستانی و غیرداستانی قرارداد بسته‌اند، رزان بار نوشته بود که روسای جمهوری بعد از ترک کاخ سفید نباید وارد کار سرگرمی شوند اما اشکالی ندارد اگر کسی از بخش تلویزیون و سرگرمی به کاخ سفید برود. اشاره‌ای به دونالد ترامپ که سال‌ها ستاره یک برنامه تلویزیونی بود.

خانم بار سال‌ها بود که در شبکه‌های اجتماعی اظهارات توهین‌آمیز و جنجالی می‌نوشت با همه اینها شبکه ای‌بی‌سی خطر کرد و برای ساخت دوباره سریال رزان با او قرارداد بست.

بسیاری از منتقدان این سریال را از این جهت می‌پسندیدند که فضای سیاسی آمریکا را به گونه‌ای نقد می‌کرد که طرفداران و منتقدان دولت کنونی هر دو از آن لذت می‌بردند.

دیدگاه