تجمع اعتراضی مدیران نگارخانه‌ها مقابل شورای شهر شیراز

  • 08 خرداد 1397 - 11:05
تجمع اعتراضی مدیران نگارخانه‌ها مقابل شورای شهر شیراز

۲۰ تن از مدیران نگارخانه‌های شیراز روز دوشنبه ۷ خرداد مقابل ساختمان شورای شهر تجمع کردند. آن‌ها به یکی از مصوبات شورای شهر شیراز که اجازه می‌دهد از نگارخانه‌ها عوارض گرفته شود، معترض بودند.

لایحه اخذ عوارض بهای خدمات از موسسه‌های فرهنگی و هنری که به لحاظ موقعیت در مسیرها و خیابان‌های اصلی شیراز واقع شده‌اند، روز دوشنبه با اکثریت آرای اعضای شورای شهر شیراز به تصویب رسید.

نیما تقوی، مدیر موسسه هنری پیرسوک که در این تجمع حضور داشت به خبرگزاری ایرنا گفت: مصوبه شورای شهر شیراز خلاف قوانین بالادستی و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که بر اساس آن تمام موسسه‌ها و مراکز فرهنگی از پرداخت مالیات معاف هستند.

نیما تقوی افزود: بیش از ۳۰ گالری هنری فعال در شیراز وجود دارد که تقریباً همه آنها بنیه اقتصادی ضعیفی دارند و توانایی پرداخت چنین عوارضی را نخواهند داشت.

او گفت: شهرداری‌ها در تمام دنیا، مسئولیت حفاظت از زیرساخت‌های توسعه فرهنگی شهرها از قبیل موسسه‌های فرهنگی، نگارخانه‌ها، آموزشگاه‌های آزاد هنری، کتابفروشی ها، سینماها و تالارهای موسیقی را بر عهده دارند.

به گفته نیما تقوی، با این تصمیم بسیاری از نگارخانه‌های شیراز تعطیل خواهند شد.

مینو خالدی، مسئول نگارخانه سروناز شیراز نیز گفت: بسیاری از نگارخانه‌های شیراز در طول سال به رایگان و با هدف حمایت از اصحاب هنر و فرهنگ در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد اما شهرداری شیراز نه تنها حمایتی از این نگارخانه‌ها انجام نداده بلکه می‌خواهد عوارض هم از آنها دریافت کند.

صاحبان نگارخانه‌های شیراز بعد از حدود یک ساعت که در مقابل ساختمان شورای شهر شیراز اجتماع کرده بودند با اعلام اینکه پیگیری درخواست خود را از طریق مجامع ذی ربط دنبال خواهند کرد، این مکان را ترک کردند.

حید اسکندرپور، شهردار شیراز نیز دوشنبه در صحن شورای اسلامی این شهر به دفاع از تصویب لایحه دریافت عوارض از نگارخانه‌ها پرداخت و گفت: در خیابان قصردشت مجوز ساخت ساختمان بلند مرتبه داده نمی‌شود اما متاسفانه مجوزهای بسیاری برای تأسیس مراکز آموزش کنکور و … صادر شده که این وضعیت موجب افزایش ترافیک در این خیابان شده است.

حیدر اسکند رپور افزود: موسسه‌ها و مراکز فرهنگی و هنری که در خیابان‌های گران شیراز نظیر ستارخان، عفیف آباد و زند اقدام به عرضه کالاهای فرهنگی می‌کنند، بی شک سود زیادی نصیب آنها می‌شود که باید عوارض آن را نیز پرداخت کنند.

او گفت: آموزشگاه‌های هنری و موسسه‌های فرهنگی در خیابان‌های فرعی و محلات همچنان از پرداخت عوارض و بهای خدمات معاف خواهند بود.

لیلا دودمان، عضو شورای شهر شیراز در مخالفت با این لایحه شهرداری گفت: این منطقی نیست که بانک‌ها، بیمه‌ها، مؤسسات آموزشی، دفاتر خدمات مهندسی، پزشکان و وکلا هیچ عوارضی پرداخت نکنند اما یک مؤسسه فرهنگی که کارکردی متفاوت با مؤسسات غیرانتفاعی دارد و به نحوی در جامعه آموزش فرهنگ شهروندی می‌دهد و شادی و نشاط ایجاد می‌کند، ملزم به پرداخت عوارض شود.

به گفته او، این رویه کاملاً مغایر با روح قوانین و ادعاهای ما مبنی بر شهر ادب و فرهنگ و انسان‌گرایی است.

خانم دودمان گفت: آیا تاکنون از فلان مؤسسه فرهنگی زیرمجموعه‌ی سازمانی مانند تبلیغات اسلامی که با ساختمان‌های میلیاردی خود تمام خیابان‌های اصلی قصردشت و چمران را در اختیار دارند، عوارضی گرفتید که حالا بخواهید با مؤسسات فرهنگی با رویکرد ما عوارض بگیرید؟

در همین حال کانال «فارس گالری» نیز در انتقاد از تصویب این لایحه نوشت: این مصوبه که پایه آن با لایحه شهرداری به شورا ارائه شده بود و به بهانه کم کردن بار ترافیک از معابر اصلی طراحی و از آن دفاع شد، ۳ نکته داشت: تمامی مشاغل ترافیک ساز مثل مدارس و آموزشگاه‌های زیر مجموعه آموزش و پرورش، مهدکودک‌ها، مطب پزشکان، دفاتر وکلا و کودکستان‌ها از پرداخت عوارض معاف شدند. در شورای چهارم که ادعای فرهنگی نداشت مراکز فرهنگی معاف شدند اما در شورای فرهنگی پنجم این لایحه تصویب شد.

 

دیدگاه