ممنوعیت بزرگداشت روز کوروش «پیامد منفی دارد»

  • 07 خرداد 1397 - 12:49
ممنوعیت بزرگداشت روز کوروش «پیامد منفی دارد»

خبرگزاری ایسنا فهرستی از «دلخوشی‌های کوچک ممنوعه در ایران» از جمله «ممنوعیت بزرگداشت روز کوروش» منتشر کرده.

این گزارش در خصوص روز کوروش نوشته که تبعات منفی ممنوعیت در این مورد خاص بیش از فواید آن بوده.

در سال‌های اخیر شماری از ایرانیان ۷ آبان در آرامگاه کوروش واقع در محوطه جهانی پاسارگاد گرد هم می‌آیند و یاد این پادشاه هخامنشی را گرامی می‌دارند. با این حال هفتم آبان سال گذشته همه راه‌های منتهی به آرامگاه کوروش مسدود و اطراف آرامگاه حصار کشیده شد و بزرگراه شیراز-اصفهان نیز در روزهای ۶ و ۷ آبان مسدود گردید و کسی نتوانست به آرامگاه این پادشاه ایرانی برود.

گزارش ایسنا افزوده: «اینکه چه چیزی باعث شده یک تجمع چندصدنفری برای یادبود کوروش در بیابان‌های اطراف شیراز معضلی امنیتی تلقی شود، جای بررسی عمیق دارد اما اینکه این تجمع در صورت برگزاری چه پیامدی برای امنیت کشور خواهد داشت، پرسش بزرگی است که کسی تا کنون به آن پاسخ نداده است.»

ممنوعیت دوچرخه‌سواری و موتورسواری دختران، ممنوعیت تماشای فوتبال در کافه‌ها، ممنوعیت ورود زنان به استادیوم، ممنوعیت آب‌بازی در پارک‌ها، ممنوعیت پخش ربنای شجریان از صدا و سیما، ولنتاین و ممنوعیت نمایش ساز در تلویزیون از دیگر مواردی هستند که در فهرست «دلخوشی‌های کوچک ممنوعه در ایران» آمده‌اند.

خبرگزاری ایسنا می‌گوید این ممنوعیت‌ها «مبنای قانونی ندارد» و بر اساس «سلیقه شخصی» یا با هدف «تقابل‌های سیاسی به منظور تسویه‌حساب‌های جناحی» اعمال می‌شوند.

این گزارش افزوده: «این همه محدودیتِ بدون مبنا در جامعه‌ای که بیشتر جمعیت آن را جوانان تحصیل‌کرده تشکیل می‌دهد، حس خفقانی ایجاد می‌کند که یک روزی مثل دی‌ماه ۹۶ به بهانه‌ای سر باز می‌کند؛ همچنان که حسن روحانی رئیس‌جمهوری، ۱۸ دی ۹۶ در سخنان خود، دلایل آن حوادث را فراتر از نارضایتی‌های اقتصادی دانست و گفت مردم مطالباتی دارند که بخشی از آن اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی است و باید همه این مطالبات مورد توجه قرار بگیرد».

به گفته این گزارش، بسته‌شدن فضا و سلب آزادی‌های فردی و اجتماعی تبعات روشنی می‌تواند داشته باشد که کاهش مشارکت اجتماعی – سیاسی، افزایش میل مهاجرت، پشت‌کردن به برخی اصول، بی‌اعتمادی به دستگاه‌های حکومتی و … از جمله آنهاست و همه اینها یعنی کاهش سرمایه‌های اجتماعی.

دیدگاه