تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

خطر تخریب به چند قدمی یک باغ قدیمی در شیراز نزدیک‌تر شد

  • 03 خرداد 1397 - 12:00
خطر تخریب به چند قدمی یک باغ قدیمی در شیراز نزدیک‌تر شد

یک باغ قدیمی در کوچه ۳۲ بولوار چمران شیراز با تصمیم مقامات استان فارس در آستانه تخریب قرار گرفته. به جای این باغ قدیمی قرار است یک هتل ۴۵ طبقه احداث شود.

لیلا دودمان، عضو شورای شهر شیراز در این خصوص در اینستاگرامش نوشت: «باز هم باغی دیگر را به مسلخ می‌برند، باز هم هتلی آسمان خراش، باز هم بولوار چمران، باز هم درخت، باز هم ۴۵ طبقه بتن، باز هم اعتراض، باز هم بی‌جواب؛ به زودی: برنامه روز و شب‌های کوچه سی و دو بولوار چمران شیراز.»

کمیسیون ماده ۵ استانداری فارس که مرجع بررسی و صدور مجوز احتمالی ساخت این هتل خواهد بود، هنوز در خصوص این اظهار نظر خانم دودمان واکنشی نشان نداده.


امضای چه افراد یا سازمان‌هایی پای نامه تغییر کاربری باغ واقع در کوچه ۳۲ بولوار چمران شیراز و تبدیل آن به هتل وجود دارد؟

  • معاون عمرانی استاندار فارس
  • رئیس شورای شهر شیراز
  • راه و شهرسازی استان فارس
  • جهاد کشاورزی استان فارس

در همین حال مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز هم در نامه‌ای به به اسماعیل تبادار استاندار فارس که رئیس کمیسیون ماده ۵ است، گفته که تخریب باغ‌های شیراز ناشی از «عدم شفافیت فرایند تصمیم گیری» در کمیسیون ماده ۵ است.

آقای حاجتی افزوده که برخی مصوبات کمیسیون ماده ۵ «بر خلاف منافع مردم بوده و باغات شیراز را تحت تأثیر قرار داده.» او از استاندار فارس خواسته تا درهای کمیسیون ماده ۵ به روی خبرنگاران شد تا افکار عمومی از جزییات تصمیم گیری درباره باغ‌های شیراز مطلع شود.

کمیسیون ماده ۵ به ریاست استاندار یا معاون عمرانی او به بررسی و تصویب برخی طرح‌های شهری و تغییرات آن‌ها می‌پردازد.  اعضای دارای حق رأی این کمیسیون شامل اداره کل راه و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شهردار، سازمان جهاد کشاورزی و اعضای بدون حق رأی شامل نماینده مهندس مشاور تهیه کننده طرح، رئیس شورای شهر، سازمان محیط زیست، نظام مهندسی استان، شرکت آب و فاضلاب، دفتر فنی استانداری و سایرین بر حسب نیاز هستند.

همه مقامات از لزوم حفظ باغ‌های شیراز سخن می‌گویند اما با وجود همه این سخن پراکنی ها سطح باغ‌های شیراز در دهه‌های اخیر از حدود ۴ هزار هکتار به کمتر از ۸۰۰ هکتار رسیده.

ظاهراً یک رشته هتل سازی در بولوار چمران شیراز قرار است رخ دهد که نتیجه آن از بین بردن بخشی از باغ‌های قدیمی در این بولوار است.پیش از این چندین سال قبل هتل چمران در بولوار چمران شیراز احداث شده و همچنین باغ فدک که در بولوار چمران، خیابان نیایش قرار دارد نیز تخریب شده تا به جای آن یک هتل ۴۶ طبقه احداث شود. اگر باغ قدیمی واقع در کوچه ۳۲ بولوار چمران شیراز نیز تخریب شود، سومین باغی است که در بولوار چمران شیراز قربانی هتل سازی خواهد شد.

اصرار بر ساخت هتل در میان باغ‌های قدیمی شیراز که به تخریب آن‌ها منجر می‌شود با اعتراض دوستداران محیط زیست و شهروندان مواجه شده. این شهروندان هفته گذشته طوماری را در اعتراض به تخریب باغ‌ها و هتل سازی در بولوار چمران امضا کردند.

کارشناسان می‌گویند باغ‌ها ریه تنفسی شیراز به شمار می‌روند که با تخریب تدریجی آن‌ها، هوای شیراز نیز دستخوش تغییرات خواهد شد.

تصاویری از باغ قدیمی در بولوار چمران شیراز که با تصمیم مقامات استان فارس در آستانه تخریب قرار گرفته

 

 

دیدگاه