اولین پارک ویژه «افراد دارای معلولیت» در شیراز احداث می‌شود

  • 01 خرداد 1397 - 18:57
اولین پارک ویژه «افراد دارای معلولیت» در شیراز احداث می‌شود

برای نخستین بار در ایران قرار است پارکی ویژه «افراد دارای معلولیت» احداث شود.

حمید برزگر، شهردار منطقه‌ ۱۱ شیراز گفته که این پارک به وسعت بیش از ۵ هکتار در شهرک فتحیه شیراز احداث و تا پایان امسال آماده بهره‌برداری خواهد شد.

در این پارک وسایل ورزشی، سرویس های بهداشتی، رمپ‌ها، کف سازی، مبلمان شهری و سایر امکانات متناسب استفاده افراد دارای معلولیت خواهد بود.

در ایران نه تنها معلولان از شرایط اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند و از سوی سازمان‌های مربوطه مورد حمایت جدی قرار نمی‌گیرند٬ بلکه برای تردد در سطح شهرها نیز به علت نامناسب بودن گذرگاه‌ها و دشواری استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی٬ با مشکل روبرو هستند.

وب‌سایت معلولین ایران سال گذشته نوشته بود که «محدودیت‌های محیطی، تبعیضات و تعصبات اجتماعی است که معلولیت را ایجاد می‌کند. نگاه ترحم‌آمیز مردم نسبت به افراد معلول، منجر دور شدن معلولان از اجتماع است».

این وب‌سایت با انتقاد از «طراحی‌های غلط و ناقص در معابر و فضاهای عمومی شهر و وسایل حمل‌ونقل عمومی» که موجب جدایی معلولان از اجتماع می‌شوند٬ خواستار توسعه و تقویت در زمینه مناسب‌سازی فضاهای شهری و انطباق آن با نیازهای افراد دارای معلولیت٬ به ویژه معلولیت‌های جسمی و حرکتی شده بود.

به گفته سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ایران، در اثر تصادفات جاده‌ای روزانه صد نفر به تعداد معلولان در سراسر کشور اضافه می‌شود.

انوشیروان محسنی بندپی٬ رئیس سازمان بهزیستی ایران نیز شهریورماه سال ۱۳۹۵ اعلام کرد به دلیل اجباری‌ نبودن آزمایش‌های ژنتیک در کشور سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار «نوزاد معلول» در ایران متولد می‌شود.

 

دیدگاه