قشقاوی دیپورت گردشگران خارجی از اهواز را “کذب” خواند

  • 30 اسفند 1395 - 8:11
قشقاوی دیپورت گردشگران خارجی از اهواز را “کذب” خواند

در پی انتشار گزارشی انتقادی در مورد دیپورت گردشگران خارجی از فرودگاه بین‌المللی اهواز در صدا و سیما حسن قشقاوی معاون وزیر خارجه واکنش نشان داد و این گزارش را “ناقص و متناقض” خواند.

به گزارش دویچه وله، معاون کنسولی و حقوقی وزارت خارجه ایران دیپورت تعدادی از گردشگران خارجی از فرودگاه بین‌المللی اهواز را رد کرده است.

حسن قشقاوی که به گزارشی درباره معطلی گردشگران خارجی در فرودگاه اهواز و دیپورت آن‌ها واکنش نشان می‌داد گفت: «در دو ماه گذشته هیچ تبعه خارجی از این فرودگاه دیپورت نشده است که البته در یک سال اخیر ۶ نفر دیپورت شده‌اند که آن‌ها هم هیچ ارتباطی با گردشگری نداشته‌اند.»

به گزارش ایسنا، در گزارش یادشده گفته شده بود که گردشگران خارجی پس از ساعت‌ها معطلی در فرودگاه اهواز، موفق نشده‌اند روادید فرودگاهی ایران را دریافت کنند و به کشورشان بازگردانده شده‌اند.

همچنین گزارش شده که در دو سال اخیر ضمن تکرار این اتفاق به دلیل مجهز نبودن فرودگاه بین‌المللی اهواز به سیستم و نیروی صادرکننده ویزا با وجود برقراری خطوط پروازی اهواز با برخی کشورهای اروپایی، بسیاری از گردشگران پس از ساعت‌ها معطلی به کشورشان بازگردانده یا دیپورت شده‌اند.

معاون کنسولی و حقوقی وزارت خارجه این گزارش را “ناقص و متناقض” خواند و تنها این مسئله را تأیید کرد که فرودگاه اهواز هنوز به سیستم صدور ویزای فرودگاهی مجهز نشده و اگر تجهیزات آن آماده شود به تدریج این امکان نیز فراهم خواهد شد.

به گفته او، درحال حاضر ۱۰ فرودگاه بین‌المللی ایران به سیستم صدور ویزای فرودگاهی مجهز هستند، از جمله در تهران، اصفهان، شیراز، لار، بندرعباس و کیش. در تبریز نیز این امکان فراهم شده ولی هنوز رسمی نشده است.

مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری نیز در اظهاراتی مشابه توضیح داد، در چند ماه گذشته گردشگرانی بوده‌اند که موفق نشده‌اند ویزا دریافت کنند و با اراده خودشان برگشته‌اند که این به منزله دیپورت نیست.

خبرنگار سیمای جمهوری اسلامی ایران شامگاه پنج‌شنبه ۲۸ اسفند در برنامه “بیست و سی” نیز در گزارشی با عنوان “وقتی دود بی‌تفاوتی برای جذب گردشگر در چشم گردشگران خارجی می‌رود” در این باره سخن گفت. او در این گزارش گفت: «خوزستان با داشتن سه اثر ثبت جهانی میزبان گردشگران زیادی است، البته فقط در فرودگاه. نبود جایگاه صدور ویزای فرودگاهی برای گردشگران خارجی باعث شده تعداد زیادی از گردشگران بعد از ورود به ایران در فرودگاه بین‌المللی اهواز به کشورهای خودشان برگشت داده شوند.»

خبرنگار سیمای جمهوری اسلامی افزود: «در حالی که صنعت توریسم یکی از پردرآمدترین حوزه‌هاست از دست دادن توریست آن هم به بدترین شکل ممکن جای تأمل دارد.»

دیدگاه