انتقال بقایای پیکر کریمخان زند به دستور رضاشاه

  • 06 اردیبهشت 1397 - 8:48
انتقال بقایای پیکر کریمخان زند به دستور رضاشاه

آغامحمدخان قاجار وقتی توانست لطفعلی خان آخرین مدعی جدی دودمان زند را در سال ۱۱۷۳ شمسی از پای در آورد، در اولین قدم سلطنت خود فرمان داد قبر کریم خان زند را که روبروی ارگ کریمخانی بود بشکافند و استخوان‌های او را پس از سال‌ها از دل خاک بیرون بکشند و به تهران آورند.

به فرمان آغامحمدخان قاجار قبر کریمخان زند شکافته شد و استخوان‌های کریمخان زند به تهران منتقل شد و جلوی پله‌های عمارت کریم خانی در ارگ سلطنتی تهران که خان زند آن را پیش‌تر ساخته بود دفن کردند تا هنگام آمد و شد آغامحمدخان قبر کریمخان زیر پایش لگد مال شود.

رضا شاه وقتی به قدرت رسید، در سال ۱۳۰۴ همراه با وزیر دربار خود و بزرگان قوم زند با حضور در پای خلوت کریم خانی، دوباره سینه خاک را شکافتند و استخوان‌های کریم خان را در آوردند و با تشریفات آن‌ها را منتقل کردند و به خاک سپردند. بزرگان زند هم به پاس این رفتار شمشیر فولاد کریم خان وکیل الرعایا را به رضا شاه دادند.

از قم، کربلا و ملایر (زادگاه کریمخان) به عنوان مقصد این استخوان‌ها نام برده شده. بخش دیگری از استخوان‌های کریمخان زند در موزه پارس شیراز مدفون است.

کریمخان زند در سال ۱۱۲۹ شمسی سلسه زندیه را در ایران بنیان گذاشت و فرمانروای ایران شد. در زمان او شیراز پایتخت ایران شد.

 از راست به چپ: عبدالحسین تیمورتاش، در حالی که شمشیر کریم خان را نگه داشته، مهندس شریف‌زاده، و سینی حاوی استخوان ها، رضاشاه پهلوی

دیدگاه