تابستان شیراز در انتظار تنش آبی

  • 31 فروردین 1397 - 8:03
تابستان شیراز در انتظار تنش آبی

الله بخش نظرپور، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفته که تابستان امسال می‌تواند فصلی پر از تنش آبی برای شیراز باشد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز به خبرگزاری ایرنا گفت اگر مصرف آب آشامیدنی در شیراز ۲۰ درصد کاهش پیدا کند، شیراز می‌تواند تابستان امسال را بدون تنش آبی پشت سر بگذارد و اگر این کاهش مصرف رخ ندهد، ممکن است آب نوبت بندی شود.

آقای نظرپور افزود: کاهش ۷۱ درصدی بارندگی سال زراعی جاری در استان فارس گوشزدی به همگان است که مصرف بهینه را سرلوحه کار قرار دهند، هم اینک ۲۳ درصد از آب شرب شیراز از سد درود زن تامین می‌شود در حالی که این سد روی خط قرمز هشدار قرار دارد.

او گفت: ۱۹۰حلقه چاه آب در مناطق مختلف شیراز ۷۷ درصد از آب شرب این شهر را تامین می‌کند که ژرفای برخی از این چاه‌ها به ۳۰۰ متر رسیده و عمیق‌تر شدن چاه‌ها نشانگر کاهش کیفیت و کمیت آبهاست.


  • کم‌آبی یعنی ذخایر آبی به اندازه مصرف نیست.
  • تنش آبی شدید نسبت به کم‌آبی وضعیت وخیم‌تری دارد و مصرف آب بیش از ذخایر آبی است و به این معناست که اگر مشترکان در مصرف آب صرفه‌جویی نکنند با مشکل مواجه می‌شوند.
  • سال‌هاست که ایران دچار «بحران آب» است و میزان آب تجدیدشونده کشور، یعنی آبی که از بارش‌ها حاصل می‌شود، کاهش پیدا کرده است.

«خشکسالی امسال بی سابقه است»

سازمان هواشناسی چندی پیش اعلام کرد سال آبی ۹۶- ۹۷ رکورد خشکسالی که در سال ۸۶ ثبت شده بود را هم شکست و امسال کمترین بارش ها را در کشور داشتیم.

ایران سال‌هاست با خشکسالی مواجه است. علاوه بر این، برداشت فزاینده از منابع آب، بر شدت بحران کم‌آبی در کشور افزوده.

 

دیدگاه