بحران آب در ۴ هزار روستای استان فارس

  • 31 فروردین 1397 - 7:43
بحران آب در ۴ هزار روستای استان فارس

سیدکمال پاک‌فطرت، مدیرکل دفتر روستایی استان فارس یکی از دلایل اصلی خالی از سکنه شدن ۴ هزار روستا از تعداد ۸ هزار روستای استان فارس را خشکسالی و نبود آب برای کشاورزی و شرب اعلام کرد.

سیدکمال پاک‌فطرت به خبرگزاری تسنیم گفت: بارش کم باران در چند سال اخیر هم مزید بر علت شده تا کشاورزی در روستاها تعطیل شود و روستائیان به شهرها مهاجرت کنند.

مدیرکل دفتر روستایی استان فارس این موضوع را در شهرهای خرامه، زرقان و مرودشت که زندگی‌شان وابسته به سد درودزن و رودخانه کُر بوده، بیشتر می‌داند.

امروز با خشک شدن رودخانه کُر و کاهش ورودی آب سد درودزن به ۷۰ میلیون مترمکعب که براساس گفته‌های صالح جهرمی، معاون آب منطقه‌ای استان فارس نسبت به سال ۹۵، تقریباً به یک‌دوم کاهش پیدا کرده موضوع مهاجرت روستائیان به شهرها افزایش یافته و کشاورزی در روستاها تعطیل شده است.

مهارلو تنها دریاچه زنده فارس

مورد دیگری که با بحران آب بر زندگی روستائیان تأثیر گذاشته خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌های استان فارس است که معیشت روستائیان و تنوع زیستی منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

محدثه همتی، مسئول دبیرخانه تالاب‌های استان فارس گفت: «تنها دریاچه مهارلو با کمتر از ۵۰ درصد و با عمق ۲۰ سانتی‌متر آب دارد»، این را همتی می‌گوید و اشاره می‌کند که علاوه بر مهارلو تنها دریاچه‌های زنده استان فارس ۲ دریاچه کوچک و فصلی هیرم و هرم در لارستان است که ۳۰ تا ۳۵ درصد با عمق کم آب دارند و دلیل آب داشتن این ۲ دریاچه هم بارندگی سال گذشته است.

به‌گفته او تالاب‌های استان مانند بختگان، کمجان، کافتر و طشک همه خشک شدند و به‌علت کمبود بارندگی و برداشت‌های بی‌رویه هیچ ورودی نداشته‌اند که این موضوع سبب تغییر و از بین رفتن تنوع زیستی منطقه، پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری شده است.

خانم همتی نخستین اثر خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها را افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها می‌داند چراکه معیشت بسیاری از افراد جوامع محلی اطراف تالاب‌ها و دریاچه‌ها وابسته به تالاب‌ها و تنوع زیستی آن بوده و با خشک شدن آنها، فرصت شغلی خود را از دست داده‌اند.

رشد منفی جمعیت روستاهای فارس

براساس اطلاعاتی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس براساس سرشماری ۹۵ اعلام کرده تعداد جمعیت ساکن در نقاط روستایی استان فارس یک میلیون و ۴۳۲ هزار و ۳۵۵ نفر بوده حال آنکه در سال ۹۰ این تعداد ۱ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۳۵۰ نفر بوده است.

این اطلاعات و آمارها نشان می‌دهد که نرخ رشد جمعیت ساکن در نقاط روستایی کشور منفی ۰٫۶۸ و برای فارس منفی ۰٫۵۹ بوده است و به‌طور کلی سرشماری ۹۵ نشان از این دارد که جمعیت در شهرها رشد مثبت و در روستاها رشد منفی داشته است.

این وضعیت در دیگر شهرها و روستاهای استان نیز وجود دارد و سبب شده که بسیاری از روستاهای استان فارس در تأمین آب آشامیدنی دچار مشکل شوند.

به‌گفته علی بوستانی، مدیرعامل آبفای روستایی استان فارس در سال گذشته ۶۶۰ روستای استان فارس با جمعیتی بالغ بر ۳۹۰ هزار نفر با تانکر آبرسانی شدند: «داراب با ۷۹ روستا، شیراز با ۶۱ روستا، مرودشت با ۵۹ روستا، نی‌ریز با ۵۶ روستا و جهرم با ۵۵ روستا شهرهایی هستند که بیشترین روستا را برای آبرسانی سیار دارند».

 

دیدگاه