کشته‌شدن 50 نفر در حوادث رانندگی دو روز گذشته

  • 27 اسفند 1395 - 22:48
کشته‌شدن 50 نفر در حوادث رانندگی دو روز گذشته

سرتیپ محمدحسین حمیدی، رییس پلیس‌راه راهور ناجا از افزایش ۲۰ درصدی سفرهای نوروزی در مقایسه با مدت مشابه پارسال و کشته شدن ۵۰ نفر از هموطنان در تصادفات جاده ای در ۴۸ ساعت گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، حمیدی گفت: خستگی، خواب آلودگی، سبقت و سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ از علل اصلی این تصادفات بوده است.

به گفته رییس پلیس‌راه راهور ناجا، خستگی و خواب آلودگی در تعطیلات نوروز عامل ۴۰ درصد تصادفات است.

او افزود: با وجود اینکه امسال تعطیلات نوروزی زودتر آغاز شد و رانندگان زمان مناسبی برای سفر داشتند اما متاسفانه برخی رانندگان با عجله و شتاب تصادفات مرگباری را رقم زدند.

سازمان پزشکی قانونی چند روز قبل اعلام کرد که در نوروز پنج سال گذشته (۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵) حوادث رانندگی منجر به مرگ پنج هزار و ۳۸۴ تن از ایرانیان شده است.

بر پایه این گزارش بیشترین تلفات حوادث رانندگی نوروزی با ۱۲۲۷ فوتی در نوروز سال ۱۳۹۲ و کمترین آن با ۹۶۴ فوتی در نوروز سال ۱۳۹۵ ثبت شده است.

بر پایه این آمارها، بیشترین تصادفات حوادث رانندگی نوروزی دو سال اخیر در جاده‌های استان فارس رخ داده و کمترین نیز در استان ایلام و اردیبل بوده است.

آمار تلفات حوادث رانندگی در نوروز دو سال اخیر نشان می‌دهد که ۷۰ درصد متوفیات این حوادث مرد بودند و بیش از ۵۰ درصد تلفات نیز به دلیل ضربه به سر جان خود را از دست داده اند.

بر اساس این گزارش به طور متوسط ۶ تا ۶٫۵ درصد تلفات رانندگی در هر سال مربوط به ایام نوروز است.

آمار قربانیان تصافات در ایران بسیار بالاست اما این آمار در سال های اخیر کاهش یافته است.

آمار قربانیان تصادفات رانندگی در سال ۱۳۸۴ بیش از ۲۷ هزار نفر بوده است. این آمار در سال ۱۳۹۴ به کمتر از ۱۷ هزار نفر رسید. به گفته نیروی انتظامی بیشترین تلفات رانندگی مربوط به خودروی پراید است.

اسدالله جولایی، مدیر عامل ستاد دیه سال ۱۳۹۰ گفته بود که از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۹ بیش از ۸۰۰ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی در ایران جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته او، «از ۱۵ خرداد ۴۲ و همچنین در طول جنگ تحمیلی علی‌رغم هجوم همه‌جانبه دشمنان، بیش از ۲۳۰ هزار نفر از هموطنان‌مان شهید شدند ولی در طی ۳۲ سالی که از وقوع انقلاب اسلامی (سال ۱۳۵۷تا ۸۹) در کشورمان می‌گذرد تعداد کشته‌های رانندگی ما به بیش از ۸۰۰ هزار نفر کشته و ۹ میلیون نفر مصدوم می‌رسد.»

تصادفات جاده‌ای نهمین علت مرگ‌ومیر در جهان به شمار می‌رود اما در ایران، پس از بیماری‌های قلبی‌ و عروقی، دومین عامل مرگ و میر محسوب می‌شود.

بر اساس آمار‌های رسمی، سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در جهان، بر اثر تصادفات رانندگی کشته و ۵۰ میلیون نفر زخمی می‌شوند.

به گفته کارشناسان «تراکم بالای خودرو در جاده‌ها، کمبود ظرفیت بزرگراهی، وجود بیش از دو هزار نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها، کمبود خدمات ایمنی و امدادی و فرهنگ نادرست رانندگی» از مهم‌ترین عوامل تصادف جاده‌ای در ایران به شمار می‌آید.

 

دیدگاه