خطر فرونشست زمین در بیش از ۲۰۰ روستای استان فارس

  • 21 فروردین 1397 - 10:51
خطر فرونشست زمین در بیش از ۲۰۰ روستای استان فارس

یک مقام بنیاد مسکن استان فارس هشدار داده که بیش از ۲۰۰ روستای این استان در معرض خطر فرونشست زمین هستند.

مصطفی هاشمی، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس گفت: با مطالعات اولیه مشخص شده که ۲۰ بخش استان فارس که هر بخش ۱۰ الی ۱۵ روستا را شامل می‌شود در معرض خطر فرونشست زمین است.

او مهر ماه سال گذشته شمار روستاهایی را که حطر فرونشست آن‌ها را تهدید می‌کند، ۶۰ روستا اعلام کرده بود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس مهرماه سال گذشته گفته بود ۳ روستا در شهرستان‌های داراب، فسا و ممسنی استان فارس بر اثر رانش فرو نشست زمین جابه‌جا می‌شوند.

او افزوده بود: روستای کوه سفید شهرستان داراب به محل جدید انتقال پیدا می‌کند و روستای دیندارلو در شهرستان فسا نیز به حاشیه محل کنونی‌اش منتقل می‌شود. سومین روستا نیز به گفته او روستای مشایخ شهرستان ممسنی است که به مکانی جدید منتقل می‌شود.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس از «خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیر زمینی» به عنوان عوامل اصلی فرو نشست در شهرستان‌های داراب، فسا، استهبان و مرودشت نام برده.

محمد درویش، مدیرکل پیشین دفتر مشارکت‌های مردمی محیط زیست ایران شهریور سال گذشته گفته بود که فارس با ۵۴ سانتی متر فرونشست زمین در سال رتبه اول جهان را دارد.

بیلان منفی‌ آب‌های زیرزمینی و مدیریت غلط منابع آبی و حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز در ایران دلیل اصلی پدیده‌ فرونشست زمین (land subsidence) عنوان می‌شود.

بیش از یک میلیون هکتار از عرصه‌ها و اراضی طبیعی ایران به‌ دلیل برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی و خالی شدن آبخوان‌ها دچار فرونشست شده است. این در حالی است که میزان فرسایش خاک نیز به عنوان تهدیدی جدی برای آینده محیط زیست و منابع طبیعی کشور درآمده است.

به باور متخصصان پدیده‌ فرونشست دشت‌ها به معنا ورود به یک وضعیت بازگشت‌ناپذیر در طبیعت است.

دیدگاه