واکنش رئیس سازمان میراث فرهنگی به جلوگیری از برگزاری مراسم تحویل سال نو در تخت جمشید

  • 19 فروردین 1397 - 12:51
واکنش رئیس سازمان میراث فرهنگی به جلوگیری از برگزاری مراسم تحویل سال نو در تخت جمشید

علی‌اصغر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور علت جلوگیری از ورود مردم در لحظه تحویل سال به محوطه تخت جمشید را «بد سلیقگی برخی دستگاه‌ها» اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی‌اصغر مونسان درباره جلوگیری از ورود مردم در لحظه تحویل سال به محوطه تخت جمشید و آرامگاه فردوسی گفت: «گزارشی درباره وقوع این اتفاق در آرامگاه فردوسی ندارم، اما همزمان در تخت جمشید حضور داشتم. ایرادهایی را در این باره مطرح کردم. فرماندار و رییس سایت توضیحاتی دادند، اشکالات کوچکی وجود داشت که به بدسلیقگی برخی از دستگاه‌ها مربوط می‌شد که به استاندار انتقال دادم.»

آقای مونسان افزود: «باید تکلیف ما مشخص شود که در چنین ایامی چه کار می‌خواهیم انجام دهیم. البته قبول دارم ایرادهایی وجود داشته اما نه به آن حجم. تصاویری را به دست من رساندند که نشان می‌دهد لحظه تحویل سال در تخت جمشید سفره هفت سین برپا بوده و انصافا برنامه کاملی اجرا شده ولی این میان بدسلیقگی‌هایی بوده که مبالغه شده و به یک موضوع جدی تبدیل شده است.»

او گفت: «برنامه این است که برای مناسبت‌ها در این نقاط هماهنگی‌هایی ایجاد شود، چون به زعم بنده این‌ها فرصت‌های گردشگری است و هیچ نگرانی درباره آن‌ها نباید وجود داشته باشد.»

محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی نیز گفت: این اتفاق به خاطر تقارن با شب شهادت رخ داد که با مقامات محلی در این باره صحبت کردیم. به آن‌ها گفته شد حداقل می‌توانستند سفره هفت سین را در این محوطه‌ها داشته باشند، چون این آیین باستانی است.

تصاویر منتشرشده از پاسارگاد و تخت جمشید در ایام نوروز نشان می داد که ماموران شامگاه سه شنبه ۲۹ اسفند اجازه ندادند ایرانیان مراسم تحویل سال ۱۳۹۷ را در کنار این دو بنای تاریخی برگزار کنند. این نخستین بار بود که چنین ممنوعیتی در نوروز برقرار شد و شهروندان ایرانی از برگزاری مراسم تحویل سال در پاسارگاد و تخت جمشید منع شدند. پیش از این نیز هفتم آبان امسال اتفاق مشابهی رخ داد و با برقراری تدابیر شدید و گسترده امنیتی، از برگزاری مراسم روز هفتم آبان که به عنوان روز کوروش شناخته می‌شود، جلوگیری شد.

برخی مسئولان گفته بودند چون زمان تحویل سال ۱۳۹۷ یعنی ساعت ۱۹:۴۵ در زمان تطعیلی تخت جمشید و آرامگاه کوروش بوده، اجازه برگزاری مراسم تحویل سال در این دو بنای تاریخی داده نشده. اما در سال‌های گذشته از جمله سال ۱۳۹۳ هم ساعت سال تحویل ۲۰:۲۷ و در زمان تعطیلی این دو بنای تاریخی بود اما مراسم سال تحویل بدون هیچ ممنوعیتی در کنار تخت جمشید برگزار شد.

 

دیدگاه