«اشتباه خلبان» به عنوان علت سقوط هواپیمای تهران – یاسوج اعلام شد

  • 21 اسفند 1396 - 6:58
«اشتباه خلبان» به عنوان علت سقوط هواپیمای تهران – یاسوج اعلام شد

دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری در گزارش اولیه بررسی علت سقوط هواپیمای تهران – یاسوج گفته که خلبان با توجه به شرایط هوایی یاسوج نباید ارتفاع را کاهش می‌داده.

در این گزارش که تاکید شده هنوز قطعی نیست، آمده که “هواپیما نقص فنی نداشته.”

در بخشی از این گزارش در خصوص خلبان آمده: «براساس گزارش هواشناسی تحویلی به خلبان، ایشان مجاز به پرواز بوده لیکن باتوجه به پیش بینی هواشناسی و دریافت اطلاعات جدید هواشناسی از برج فرودگاه یاسوج مطابق با دستورالعمل عملیاتی شرکت ایشان مجاز به کاهش ارتفاع به زیر ١٧٠٠٠ پا و فرود در فرودگاه یاسوج نبوده است…خلبانان می‌بایست ضمن حفظ ارتفاع حداقل ١٧٠٠٠ پا تا روی فرودگاه پرواز نموده و با کسب اطلاع از آخرین وضعیت هوا، تصمیم برای فرود یا رفتن به فرودگاههای جایگزین اصفهان یا شیراز را می‌گرفتند

بر پایه این گزارش «خلبانان تنزل به ارتفاع ١٧٠٠٠ پا را مطابق با طرح تعریف شده پروازی انجام داده‌اند لیکن تنظیم ارتفاع ۱۵۰۰۰ پا و بعد از آن ۱۴۰۰۰ پا بر روی سیستم خلبان خودکارمغایر با ضوابط پروازی مجاز” بوده است.»

در این گزارش آمده: «خلبانان تا ثانیه‌های قبل از برخورد به دلیل پوشش ابر متوجه وجود کوه در روبرو نشده‌اند و در لحظه آخر با مشاهده کوه، سعی در انجام مانور شدید گردش به چپ جهت پرهیز از برخورد داشتند که بی نتیجه بوده است.»

این گزارش می‌گوید هواپیما ساعت ۹ و ۳۱ دقیقه و ۴۵ ثانیه با کوه برخورد می‌کند. کاپیتان حجت فولاد، خلبان پرواز حادثه دیده تهران – یاسوج بوده.

کاپیتان حجت فولاد، خلبان پرواز حادثه دیده تهران – یاسوج بوده

هواپیمای آی تی آر که با ۶۶ مسافر و خدمه صبح یکشنبه ۲۹ بهمن تهران را به مقصد یاسوج ترک بود، در کوه دنا سقوط کرد و تمام سرنشینان آن کشته شدند. تاکنون هویت اجساد هشت تن از مسافران این پرواز شناسایی شده.

 

دیدگاه