فرج الله رجبی، نماینده شیراز در خصوص نصب تیرهای برق در حریم محوطه جهانی پاسارگاد گفت که اگر این اقدام بدون مجوز میراث فرهنگی انجام شده، باید جمع آوری شوند.

آقای رجبی به خبرگزاری خانه ملت گفت: سازمان میراث فرهنگی درخصوص ساخت تیرهای برق در عرصه پاسارگاد پاسخگو باشد چرا که حفاظت از این میراث از جمله مسئولیت‌های این سازمان است؛ سازمان میراث فرهنگی برای شفافیت ابعاد ماجرا باید مسائل مطرح شده را پاسخ دهد مسائلی مانند اینکه آیا ایجاد تیرهای برق با مجوز میراث بوده است؟ آیا در حریم پاسارگاد ساخته شده است؟ آیا وجود این تیرها از نظر بین‌المللی صدمه‌ای به ماهیت تاریخی پاسارگاد وارد می‌کند؟

این عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: در صورتی که سازمان میراث فرهنگی ساخت تیرها را عاملی برای صدمه به حریم پاسارگارد می‌داند و با آن مخالف است تخریب این تیرها اقدامی ضروری است؛ اگر این سازمان مسئله را به روشنی مطرح کند می‌توان در مورد نحوه برخورد با آن تصمیم‌گیری کرد.

چند هفته قبل نصب تیرهای برق در عرصه جهانی پاسارگاد آغاز شد.

فعالان میراث فرهنگی می گویند نصب هرگونه سازه ای در عرصه های میراثی ممنوع است و به نصب این ستون های برق در عرصه پاسارگاد که از جمله آثار ثبت شده در یونسکو است، معترض هستند.

به گفته این فعالان، نصب این ستون ها با حمایت فرمانداری شهرستان پاسارگاد فارس در حال انجام است.

محوطه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از آثار باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در ۱۳۵کیلومتری شمال شیراز در منطقه پاسارگاد استان فارس قرار دارد.

این محوطه شامل بناهای تاریخی مانند آرامگاه کوروش، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری و تنگه بلاغی است.

این محوطه، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که طی جلسه یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳در چین برگزار شد به علت دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

هر اثری که در فهرست جهانی یونسکو جای می‌گیرد، طبق کنوانسیون میراث طبیعی و تاریخی باید از سوی کشور نگهدارنده اثر مورد توجه ویژه قرار گیرد و انجام هرگونه اقدامی که اثر را با خطر روبه‌رو کند، ممنوع است.