درخواست فعالان میراث فرهنگی از استاندار فارس و شورای شهر شیراز برای شناسایی عوامل تخریب خانه‌های تاریخی

  • 06 اسفند 1396 - 7:37
درخواست فعالان میراث فرهنگی از استاندار فارس و شورای شهر شیراز برای شناسایی عوامل تخریب خانه‌های تاریخی

انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس در بیانیه‌ای از اسماعیل تبادار، استاندار فارس خواسته تا در خصوص تخریب دو خانه تاریخی در شیراز دستور دهد که عوامل آن شناسایی شوند.

در روزهای اخیر دو خانه تاریخی در شیراز و به بهانه طرح توسعه حرم شاهچراغ تخریب شده. در سال‌های گذشته هم اتفاقات مشابهی رخ داده و شمار زیادی از خانه‌های تاریخی شیراز به همین بهانه تخریب شدند و کسی هم نتوانست مانع این تخریب‌ها شود و تخریب کنندگان نیز مورد پیگرد قرار نگرفتند.

انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس در بیانیه خود در خصوص بافت تاریخی شیراز گفته: «متاسفانه با تمام تلاش‌هایی که در جهت معرفی، نگهداری و احیا بافت تاریخی شیراز می‌شود هنوز شاهد تخریب‌های دلخراش این بافت و خانه‌های ثبتی هستیم. کوچه پس کوچه‌های بافت تاریخی ریشه هویت ماست که در حال خشکانیده شدن است و ما روز به روز نا امید تر از دیروز می‌شویم چرا که هرچه تلاش می‌کنیم و با جان و دل این آثار و هویت ارزشمند را معرفی می‌کنیم هنوز نتوانستیم بعضی عزیزان را متقاعد کنیم که تیشه به ریشه می‌زنند

این انجمن همچنین خطاب به شورای شهر شیراز گفته: «مگر شورای پنجم شهر شیراز قول نگاهداری از مواریث ملی شیراز را نداد؟ شما بگویید ما چه کنیم؟ برای حفاظت از هویت ایرانی اسلامی خود باید چه کنیم؟ فکر می‌کنید اگر این آثار که نماد تمدن و افتخار نیاکان ماست تخریب شود چیزی از نام “شیراز” می‌ماند؟!»

در همین حال سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور نیز از تخریب خانه‌های تاریخی در شیراز به دست مجری طرح توسعه شاهچراغ انتقاد کرده.

خانه‌های تاریخی سلیمی به شماره ثبت ۸۹۹۸ مورخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ و منتصری به شماره ثبت ملی ۸۹۷۵ مورخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ به‌عنوان دو اثر تاریخی قاجاری در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده بودند که تخریب شدند.

این سازمان ضمن محکوم کردن این اقدام اشتباه، گفته که تخریب این خانه‌ها را از طریق مراجع قانونی و قضایی پیگیری می‌کند.

بسیاری از بناها و خانه‌های تاریخی این منطقه متعلق به دوره قاجار و پهلوی است. در سال‌های اخیر بخش‌هایی از بافت تاریخی شیراز برای توسعه حرم شاهچراغ تخریب شده است.

 

دیدگاه