انتقاد سازمان میراث فرهنگی از مجری طرح توسعه شاهچراغ به دلیل تخریب خانه‌های تاریخی شیراز

  • 05 اسفند 1396 - 19:44
انتقاد سازمان میراث فرهنگی از مجری طرح توسعه شاهچراغ به دلیل تخریب خانه‌های تاریخی شیراز

سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور از تخریب خانه‌های تاریخی در شیراز به دست مجری طرح توسعه شاهچراغ انتقاد کرده و افزوده دو خانه‌ای هم که اخیراً در بافت تاریخی شیراز تخریب شده، در سال‌های از سوی مجری طرح توسعه شاهچراغ خریداری شده بود.

به‌گزارش خبرگزاری میراث‌آریا، سازمان میراث فرهنگی از تخریب این دو خانه در «یکی از ارزشمندترین بافت‌های تاریخی کشور» ابراز تأثر کرده و افزوده: این دو خانه «شب گذشته و علی‌رغم ممانعت یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس با ماشین‌آلات سنگین تخریب شد. این اولین باری نبود که این مجری به‌بهانه توسعه چنین آثاری را تخریب می‌کند و متأسفانه علی‌رغم پیگیری‌های قانونی قبلی بار دیگر این اتفاق به وقوع پیوست.»

خانه‌های تاریخی سلیمی به شماره ثبت ۸۹۹۸ مورخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ و منتصری به شماره ثبت ملی ۸۹۷۵ مورخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ به‌عنوان دو اثر تاریخی قاجاری در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده بودند که تخریب شدند.

سازمان میراث فرهنگی می‌گوید: هر چند طی سال‌های گذشته و پیرو تخریب‌های پیشین در بافت تاریخی شیراز به مالکان این آثار تذکر داده شده بود، اما برنامه‌های مرمتی این سازمان با ممانعت مالکان روبه‌رو شد و هم‌اکنون شاهد تخریب سازمان‌دهی‌شده بناهای تاریخی هستیم که تبعات منفی آن بیش از منفعت‌های مادی متصور آن است.

این سازمان ضمن محکوم کردن این اقدام اشتباه، گفته که تخریب این خانه‌ها را از طریق مراجع قانونی و قضایی پیگیری می‌کند.

بسیاری از بناها و خانه‌های تاریخی این منطقه متعلق به دوره قاجار و پهلوی است. در سال‌های اخیر بخش‌هایی از بافت تاریخی شیراز برای توسعه حرم شاهچراغ تخریب شده است.

 

دیدگاه