نماینده شیراز خواهان باروری ابرها شد

  • 01 اسفند 1396 - 3:08
نماینده شیراز خواهان باروری ابرها شد

علی اکبری، نماینده شیراز در مجلس در تذکری کتبی به رضا اردکانیان، وزیر نیرو در حالی خواهان باروری ابرها در استان فارس شده که برخی شواهد در سایر نقاط کشور نشان می‌دهد باران ناشی از بارورسازی ابرها می‌تواند پیامدهای منفی داشته باشد.

آقای اکبری در تذکرش خطاب به وزیر نیرو نوشته: «نبود آب و عدم بارش نزولات آسمانی؛ زندگی، معاش و سلامت مردم استان فارس به ویژه حیات جوامع محلی و عشایری را به مخاطره انداخته. ۲۰ درصد روستاهای استان هم اکنون با تانکر تأمین آب می‌شوند. مهاجرت، حاشیه نشینی و خالی شدن مناطق تولید از پیامدهای این وضعیت است. با توجه به شغل غالب کشاورزی و دامداری در استان فارس و نبود آب و سال رو به اتمام، چرا تاکنون از طریق بارورسازی ابرها اقدامی نشده؟»

استان فارس و به ویژه شهر شیراز در پاییز و زمستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بارش بسیار کمتری داشته‌اند.


بارور سازی ابرها؛ آری یا خیر؟

بارور سازی ابرها در بهمن ۱۳۹۳ در یکی از مناطق مرکزی کشور انجام شد اما شماری از کشاورزان به آبان پرس گفتند که این بارور سازی سبب شد درختان پسته در سال بعد ثمردهی کمتری داشته باشند. به گفته این کشاورزان وقتی باران ناشی از بارورسازی روی درختان تاثیر منفی داشته، احتمالا روی انسان و محیط زیست هم تاثیر منفی خواهد داشت.

محمد رضا معززی، کارشناس محیط زیست می گوید: بارور کردن مصنوعی ابرها روش موثری برای مقابله با خشکسالی نیست و هیچ یک از کشورهای توسعه‌یافته نیز با وجود امکانات بسیار وسیع‌تر مالی از روش باردار کردن مصنوعی ابرها برای مقابله با خشکسالی استفاده نکرده‌اند و نمی‌کنند. ایالت کالیفرنیای آمریکا در چند سال اخیر درگیر خشکسالی کم سابقه‌ای شده و هیچ مدرکی دال بر استفاده و یا درنظر گرفتن این روش برای مواجهه با شرایط خشکسالی در کالیفرنیا وجود ندارد. بلکه مسئولین کالیفرنیا بیشتر بر مدیریت مصرف و روش‌های مدیریت منابع آب تمرکز دارند.

به گفته آقای معززی، بارور کردن مصنوعی ابرها از نزدیک به ۴ دهه پیش مطرح بوده و برخی کشورها نظیر آمریکا، اسراییل، امارت متحده عربی، کویت، چین و هند در مقاطع زمانی مختلف و برای مدت زمان محدود و در منطقه محدودی از این روش استفاده کرده‌اند، اما به دلیل عدم قطعیت در مورد میزان موثر بودن روش و همچنین ناشناخته بودن عواقب روش به‌خاطر استفاده از مواد شیمیایی، این روش هنوز به عنوان راه حلی جدی برای مقابله با خشکسالی مطرح نیست و بیشتر کشورها این روش را جهت تحقیقات بیشتر و به عنوان بخش جانبی در بسته مدیریتی و سیاست‌گذاری‌ها مطرح می‌کنند و هیچگاه به عنوان راه حل اساسی و قابل اعتماد در بحران‌های کشورهای توسعه‌یافته مطرح نمی‌شود.

دیدگاه

  1. عالی بود مرسی از فعالیتتون