اهدای عضو معلم بازنشسته مرگ مغزی در شیراز به سه نفر

  • 30 بهمن 1396 - 11:28
اهدای عضو معلم بازنشسته مرگ مغزی در شیراز به سه نفر

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان فارس گفت: اهدای عضو شادروان حبیبه مظفریان دبیر بازنشسته آموزش و پرورش و بیمار مرگ مغزی به ۲ نفر در شیراز و یک نفر در آذربایجان غربی جان دوباره بخشید.

نادر معینی افزود: با رضایت خانواده و اهدای اعضای زنده یاد حبیبه مظفریان، کلیه‌های این بانوی ۴۸ ساله ساکن شیراز به بیماران کلیوی ۴۹ ساله و ۶۲ ساله ساکنان شیراز و کبد او به بیمار کبدی ۴۹ ساله از آذربایجان غربی اهدا شد.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان فارس با قدردانی از خانواده زنده یاد حبیبه مظرفیان از هموطنان خواست جهت دریافت کارت اهدای عضو به انجمن و اهدای خون به سازمان انتقال خون مراجعه کنند.

بر پایه آمارهای رسمی وزارت بهداشت، سالانه پنج تا هشت هزار تن بر اثر مرگ مغزی در ایران جان خود را از دست می‌دهند که از این تعداد دو هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار تن «صلاحیت» اهدا عضو دارند اما در سال‌های ۹۲ و ۹۳ تنها ۸۰۰ مورد از آن‌ها به اهدا رسیدند. عمده‌ترین دلیل این موضوع نارضایتی خانواده اعلام شده است.

در حال حاضر در ایران ۱۶ مرکز فراهم‌آوری (برداشت ارگان) وجود دارد اما اکثر مراکز پیوند در تهران متمرکز شده و به صورت عادلانه در سراسر کشور تقسیم نشده‌ است. به همین دلیل افرادی که در استان‌های مختلف ایران نیاز به پیوند عضو دارند، به دلیل فاصله مکانی و نداشتن امکانات مالی برای سفر، جان خود را از دست می‌دهند.

بر اساس طرح شبکه فراهم آوری و پیوند اعضا (ایرنوپت) که مدتی است در ایران آغاز شده، قرار است حداقل ۹ مرکز جامع پیوند در ایران ایجاد شود و بر اساس معیارهایی مانند آمار مرگ مغزی، بیماران نیازمند، مسافت و تراکم جمعیت محل ایجاد قطب پیوند تعیین شود.

قانون اهدا عضو در ایران سال ۱۳۷۹ مجلس به تصویب رسید و سال ۱۳۸۱ آیین نامه آن توسط هیأت وزیران ابلاغ شد.

دیدگاه