هواپیمای مسافربری با ۶۵ سرنشین در مسیر تهران به یاسوج سقوط کرد

  • 29 بهمن 1396 - 21:04
هواپیمای مسافربری با ۶۵ سرنشین در مسیر تهران به یاسوج سقوط کرد

یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی آسمان در مسیر تهران به یاسوج سقوط کرد. لاشه این هواپیما هنوز پیدا نشده است، اما مقامات می‌گویند که تمامی ۶۵ سرنشین و خدمه آن کشته شده‌اند.

هواپیمای آی تی آر که ساعت ۸:۰۵ صبح به وقت محلی فرودگاه مهرآباد را ترک کرده بود، حدود ۵۰ دقیقه پس از پرواز از صفحه رادار ناپدید شد و در اطراف شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان سقوط کرد.

شرایط نامناسب آب و هوایی و برف و بوران مانع از آن شده که تیم‌های اعزامی اورژانس و نیروهای امدادی که قصد داشتند با هلی کوپتر به محل احتمالی حادثه بروند به مسیر خود ادامه دهند، از این رو تیم‌های امداد به صورت زمینی به منطقه اعزام شدند.

رئیس جمعیت هلال احمر سمیرم اعلام کرد که پرواز هلی‌کوپتر به دلیل شرایط نامساعد جوی ممکن نیست، اما بزودی پهپاد به منطقه اعزام می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد هم گفته که ۲۲ گروه امداد و نجات از هلال احمر و اورژانس جاده‌ای استان در محل احتمالی سقوط هواپیما در منطقه پادنای سمیرم بدنبال لاشه هواپیما می‌گردند.

علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به این که این هواپیما در سال ۱۹۹۳ ساخته شده، در این مورد که این هواپیما دچار نقص فنی بوده گفت که “چنین چیزی صحت ندارد”.

مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی آسمان هم اعلام کرد که “نقص فنی این هواپیما کاملا شایعه است و علت سانحه شرایط جوی و منطقه نامناسب فرودگاه یاسوج است”.

این درحالی است که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران گفت که “فرودگاه یاسوج کاملا ایمن است و روز گذشته همین هواپیما در این مسیر پرواز داشته و دراین فرودگاه فرود آمده بود.”

درپی وقوع این سانحه، حسن روحانی، رییس جمهوری دستور تشکیل ستاد بررسی سانحه سقوط هواپیما را بر اساس قانون سازمان هواپیمایی کشوری صادر کرد.

بر اساس این دستور، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی مأموریت پیدا کرد با تشکیل ستاد بررسی سانحه در سازمان هواپیمایی کشور، “ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی های لازم جهت خدمات امدادی، علل حادثه سقوط هواپیمای شرکت آسمان را سریعا گزارش نماید.”

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور هم اعلام کرد که برای بررسی جزییات این سانحه، کمیته بحران در سازمان هواپیمایی کشور تشکیل شده است.

گفته شده که خلبان این هواپیما یک بار دیگر در جریان پرواز یاسوج به تهران در سال ۱۳۹۲ با وجود از کار افتادن یکی از موتورهای هواپیما توانسته بود در شرایط اضطراری هواپیما را به سلامت در فرودگاه یاسوج فرود بیاورد.

در سال‌های اخیر صنعت هواپیمایی ایران بویژه به دلیل تحریم‌ها علیه این کشور با مشکلات زیادی همراه بوده است و در موارد مختلفی شاهد سوانح هوایی بوده است.

برخی از این تحریم‌ها با توافق هسته‌ای بین این کشور و قدرت‌های جهانی برداشته شده است اگرچه هنوز مشکلاتی در این خصوص وجود دارد.

براساس همین توافق ایران قراردادهایی با شرکت‌های مهم تولید کننده هواپیماهای مسافربری به امضا رسانده، اما اخیرا گفته شد که چون بانک‌های بین‌المللی با ایران همکاری نمی‌کنند، این کشور در پرداخت پول به شرکت‌های سازنده هواپیما مشکل دارد.

شرکت هواپیمایی آسمان توافقی با شرکت بوئینگ برای خرید دستکم ۳۰ فروند هواپیمای ۷۳۷ اس به امضا رسانده بود.

دیدگاه