رییس موزه بریتانیا: پاسارگاد و تخت جمشید یکی از نادرترین میراث‌های تمدنی بشر هستند

  • 18 بهمن 1396 - 11:22
رییس موزه بریتانیا: پاسارگاد و تخت جمشید یکی از نادرترین میراث‌های تمدنی بشر هستند

هارتوینگ فیشر، رییس موزه بریتانیا (بریتیش میوزیِم) گفته که پاسارگاد و تخت جمشید «یکی از نادرترین میراث‌های تمدنی بشر» هستند.

این گفته را حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن نقل کرده.

رییس موزه بریتانیا دی ماه امسال به ایران سفر کرده بود.

آقای بعیدی‌نژاد در اینستاگرام نوشته: «بعد از بازگشت رئیس موزه بریتانیا از سفر خود به ایران، برای پیگیری برخی اقدامات مشترک به ملاقات وی در دفترش در موزه بریتانیا در لندن رفتم. ایشان از بازدید از خود ایران که برای اولین بار صورت می گرفت بسیار راضی و خوشحال بود و بسیار تحت تاثیر شکوه و عمق تمدن ایران قرار گرفته بود.»

تخت جمشید از مهمترین بناهای تاریخی ایران است که در سال ۱۳۵۸ در فهرست میراث جهانی بونسکو ثبت شده. تخت جمشید یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی به جای مانده از دوران هخامنشی (۵۵۰ تا ۳۳۰ پیش از میلاد) است.

محوطه میراث جهانی پاسارگاد نیز مجموعه‌ای از آثار باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در ۱۳۵ کیلومتری شمال شیراز در منطقهٔ پاسارگاد استان فارس قرار دارد.

این محوطه شامل بناهای تاریخی مانند آرامگاه کوروش، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری و تنگه بلاغی است.

این محوطه، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که طی جلسه یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳ در چین برگزار شد به علت دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

 

 

دیدگاه