افزایش خودکشی با قرص برنج در فارس

  • 18 بهمن 1396 - 11:14
افزایش خودکشی با قرص برنج در فارس

روابط عمومی پزشکی قانونی فارس اعلام کرد که از ابتدای امسال تا پایان آذر، مرگ‌های ناشی از مسمومیت با قرص برنج ۱۷۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش روابط عمومی پزشکی قانونی استان فارس، از ابتدای سال تا انتهای آذرماه، ۲۲ نفر در استان فارس براثر مسمومیت با قرص برنج جان باخته‌اند، حال آنکه آمار جان‌باختگان سال گذشته در فارس ۸ نفر بوده است.

در این آمار آمده است که از کل فوت‌شدگان به علت مسمومیت با قرص برنج، ۱۱ نفر مرد و ۱۱ نفر زن بوده‌اند.

قرص برنج یا فسفید آلومینیوم از سمی‌ترین آفات شیمیایی است که با وجود ممنوعیت واردات و خرید و فروش آن، از سوی کشاورزان برای مقابله با آفت برنج استفاده می‌شود. در صورتی ‌که فرد قرص برنج را بخورد یا بوی آن را استشمام کند، مسموم می‌شود. یک عدد از این قرص می‌تواند هزاران شته را از بین ببرد.

مصرف خوراکی قرص برنج موجب حالت تهوع، درد معده، اسهال، تنگی نفس، لرز، عطش، سر درد، تشنج و کما می‌شود. این قرص در مدت سه تا چهار ساعت، سیستم تنفسی و قلب را دچار اختلال می‌کند که در ‌‌نهایت مرگ فرد مسموم را به دنبال دارد.

قربانیان مسمویت با قرص برنج علاوه بر کسانی که از آن به قصد خودکشی یا به طور تصادفی در برنج استفاده کرده‌اند، کسانی نیز هستند که آن را به جای قرص نشاط آور مصرف کرده‌اند. در جواز دفن این افراد، اغلب تنها از اعتیاد به عنوان علت مرگ یاد می‌شود و در نتیجه بیشتر مواقع نامشان در فهرست مرگ و میرهای ناشی از مصرف قرص برنج ثبت نمی‌شود.

خودکشی در ایران به دلایل مختلفی چون «اختلافات زناشویی، عشق و تمایلات عاطفی، مسایل ناموسی، ناراحتی و فشار روانی، استرس، شکست تحصیلی، فقر، تنگدستی و بیکاری» رخ می‌دهد.

استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان در صدر آمار خودکشی در کشور قرار دارند.

براساس آمار پزشکی قانونی، بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۱، بیش از ۳۰‌ هزار نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین براساس آمار سال ۹۲ از هر صد ‌هزار ایرانی، پنج نفر در سال جان‌شان را با خودکشی از دست داده‌اند.

سازمان پزشکی قانونی در چند سال اخیر آمار سالانه خودکشی را منتشر نکرده است.

دیدگاه