تخریب تدریجی تخت جمشید بر اثر گسترش گلسنگ‌ها

  • 18 بهمن 1396 - 10:45
تخریب تدریجی تخت جمشید بر اثر گسترش گلسنگ‌ها
با گذشت حدود ۶ سال از شناسایی و طرح موضوع هجوم گلسنگ‌ها به نقوش تخت جشمید اما هنوز هیچ اقدام اجرایی در خصوص رفع این معضل انجام نشده و همچنان گلسنگ‌ها تخت جمشید را تهدید می‌کنند.

به گزارش اسکان نیوز، بحث تهدید گلسنگ‌ها در تخت جمشید برای اولین بار در سال ۹۰ مطرح شد اما ظاهرا تاکنون چرایی این پدیده شناسایی و هیچ راهکار عملی برای پاک‌سازی تخت جمشید از گلسنگ‌ها ارائه نشده است.

گلسنگ‌ها به عنوان  یکی از اصلی‌ترین عوامل آسیب‌زای آثار تاریخی سنگی، سال‌هاست که بناهایی همچون تخت جمشید را تهدید و حتی تخریب کرده است.

از سال‌ها پیش تاکنون هیچ اقدام خاصی در این خصوص صورت نگرفته و تنها یک گروه ایتالیایی اقداماتی را برای شناسایی گونه‌های گلسنگ موجود در آثار تاریخی پرسپولیس و پاسارگاد انجام داد‌ه بودند و تا آن زمان  ١٢ نوع گلسنگ شناسایی شد. اما برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که نوع گلسنگ‌های تخت جمشید باید بیشتر از این و در حدود ٣٠ نوع باشند.

کارشناسان از سال‌های پیش تاکنون تنها این گلسنگ‌ها را شناسایی کردند و هنوز هیچ اقدام اجرایی برای رفع این هجوم و تخریب ارائه نشده است. طبق نظر کارشناسان، ایران در این حوزه از دیگر کشورهای جهان مانند ایتالیا، اسپانیا و آمریکای لاتین عقب بوده و به همین دلیل نمی‌توان تجربه خاص آن‌ها را در ایران تکرار کرد.

اما آخرین اخبار مربوط به گلسنگ‌ها حاکی از آن است که ۱۰۰ نمونه گلسنگ در تخت جمشید شناسایی شده که هرکدام در محو کردن نقوش و کتیبه‌های این بنای عظیم جهانی نقش تاثیرگذاری دارند.

کارشناسان تاکید دارند که این گلسنگ‌ها سالانه ۲۰ میلیارد تومان به تخت جمشید آسیب وارد می‌کنند و طی ۶۰ سال آینده همه نقوش و کتیبه‌ها را از بین می‌برند. عمق گلسنگ‌ها در تخت جمشید یک الی دو سانتی متر است و ریزگردها، کشاورزی شرق و غرب اطراف مجموعه تخت جمشید و استفاده از سموم کشاورزی از جمله عوامل موثر رویش آن‌ها هستند.

گلسنگ پدیده‌ای است که تمام سایت‌های تاریخی جهان با آن روبه‌رو هستند و هنوز راهکار قطعی برای حل معضل آن‌ها به دست نیامده است.


تخت جمشید از مهمترین بناهای تاریخی ایران است که در سال ۱۳۵۸ در فهرست میراث جهانی بونسکو ثبت شده. تخت جمشید یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی به جای مانده از دوران هخامنشی (۵۵۰ تا ۳۳۰ پیش از میلاد) است.

دیدگاه