ساخت بنای امامزاده‌ای که شجره نامه ندارد، در حریم تخت جمشید آغاز می‌شود

  • 12 بهمن 1396 - 14:22
ساخت بنای امامزاده‌ای که شجره نامه ندارد، در حریم تخت جمشید آغاز می‌شود
قرار است ساخت بنای یک امامزاده که هنوز شجره نامه‌ای ندارد، در حریم تخت جمشید آغاز شود. ساختمان کوچک امامزاده ابراهیم (ع) در یک کیلومتری تخت جمشید قرار دارد.

فعالان میراث فرهنگی ابراز نگرانی کرده‌اند که ساخت و ساز جدید مرتفع و زیر بنای آن بسیار گسترده باشد. مساحت بنای این امامزاده در حال حاضر حدود شش متر است که قرار است دستکم به ۵۰ متر افزایش پیدا کند.

تخت جمشید از مهمترین بناهای تاریخی ایران است که در سال ۱۳۵۸ در فهرست میراث جهانی بونسکو ثبت شده.

ساخت و ساز در حریم آثار تاریخی ممنوع است. ممکن است این ساخت و ساز باعث حذف تخت جمشید از فرست میراث جهانی یونسکو شود.

تخت جمشید یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی به جای مانده از دوران هخامنشی (۵۵۰ تا ۳۳۰ پیش از میلاد) است.


امامزاده بدون شجره نامه

شجره نامه نشان می‌دهد که امامزادگان از نوادگان کدام یک از امامان هستند با این حال امامزاده ابراهیم (ع) شجره نامه ندارد.

یک کارشناس میراث فرهنگی در این خصوص به روزنامه «خبر جنوب» گفته: «هنوز شجره نامه‌ای که نشان دهد این آرامگاه متعلق به یکی از امامزادگان است دریافت نشده اما با توجه به در خواست‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس برای ساخت بقعه و محوطه سازی طرحی بر اساس ضوابط و قوانین میراث فرهنگی تهیه شده که هرگونه فعالیت دراین منطقه طبق این قوانین خواهد بود و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نسبت به رعایت کردن این ضوابط متعهد شده است.»

این کارشناس که نامش فاش نشده افزوده: «طرح ساخت بقعه امامزاده ابراهیم (ع) مصوبه شورای فنی سازمان میراث فرهنگی را دارد و حدود سه سال قبل به تصویب کارشناسان و صاحب نظران این حوزه تخصصی رسیده است.»

در همین حال رابطه الیاس رضایی معاون بهره وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس نیز گفته که بقعه امامزاده ابراهیم (ع) بر اساس ضوابط میراث جهانی تخت جمشید بازسازی می‌شود.
به گفته او در قالب این طرح محدوده‌ای به وسعت ۴۰ یا ۵۰ متر به ساخت این بقعه با ارتفاع بسیار کم اختصاص خواهد داشت و اطراف آن نیز با استفاده از سازه‌های چادری خدمات مورد نیاز زائرین و گردشگران تأمین خواهد شد.

آقای رضایی در خصوص شجره نامه این امامزاده نیز گفت: هنوز شجره نامه‌ای از این امامزاده در دست نیست اما این بقعه در بین مردم و باورهایشان از شان و مرتبه خاصی برخوردار است.

دیدگاه