تلاش برای تخریب بخشی از یک باغ در شیراز و احداث هتل ۴۵ طبقه

  • 04 بهمن 1396 - 11:38
تلاش برای تخریب بخشی از یک باغ در شیراز و احداث هتل ۴۵ طبقه
تلاش‌هایی در جریان است تا بخشی از یک باغ حدوداً ۱۰ هکتاری در بولوار چمران شیراز تخریب شود و به جای آن هتل ۴۵ طبقه احداث گردد.
این باغ در حوالی کوچه ۳۲ بولوار چمران و پشت کیوسک خانه جهانگردی قرار دارد.

تفاهم نامه احداث این هتل در زمان شورای شهر سابق و شهردار پیشین شیراز امضاء شده و اول بهمن امسال نیز در جلسه کمیسیون ماده ۵ با حضور مقامات استانداری فارس و شمار دیگری از مقامات اجازه داده شده که ۱۵ درصد از این باغ به هتل تبدیل شود.

مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز به آبان پرس گفت که آقای احمدرضا دستغیب رئیس شورای شهر و آقای اسکندرپور شهردار شیراز نیز در این جلسه حضور داشته‌اند و با تغییر کاربری این باغ مخالفت کرده‌اند.

آقای حاجتی افزود: ما با قطع یک درخت و تغییر کاربری آنچه که اسمش باغ است مخالفیم حتی اگر درختان را هم خشک کنند، امکان ندارد ما با تغییر کاربری موافقت کنیم.

مهدی حاجتی گفت: هر درختی برای ما مثل یک انسان است که حفظش برایمان حیاتی است.

این عضو شورای شهر شیراز افزود: کمیسیون ماده ۵ با ۱۵ درصد ساخت موافقت کرده که البته همان را هم پیشنهاد داده‌اند که طرح به مکان دیگری منتقل شود.

هتل قرار است در یکی از باغات پشت این کیوسک در بولوار چمران احداث شود

مهدی حاجتی گفت: اگر باب شد که ساختانی در آن منطقه ساخته شود در ۱۰ سال آینده باید فاتحه باغات چمران را خواند و ما از همه امکانات حفوقی برای جلوگیری از ساخت و سازها در این باغ استفاده خواهیم کرد.

برخی منابع می گویند برخی مقامات برای ساخت هتل در این باغ پیگیری‌ها و رایزنی‌هایی کرده‌اند.

تخریب و تغییر کاربری باغات شیراز در سال‌های گذشته فزونی یافته به گونه که سطح باغات در حال حاضر به کمتر از ۱۴۰۰ هکتار رسیده. این در حالی است که حیدر اسکندرپور، شهردار کنونی شیراز از مخالفان تغییر کاربری باغات است.

آقای اسکندرپور چندی پیش حفظ و احیای باغ‌های شیراز را یکی از رویکردهای مهم شهرداری اعلام کرده بود.

در منطقه قصردشت، مهدی‌آباد، محمودیه، کوه دراک، بولوار چمران شیراز و… باغات گسترده‌ای وجود داشته که در دهه‌های اخیر برخی از این باغ‌ها یا تخریب شده و جای آن ساختمان‌سازی شده و یا بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته‌اند.

بر اساس اعلام مسئولان، سطح زیرکشت باغ‌های شیراز در یک قرن اخیر به سه هزار و ۵۰۰ هکتار می‌رسیده اما در سال‌های اخیر به کمتر از ۱۴۰۰ هکتار کاهش یافته است.

کار‌شناسان می‌گویند این باغات ریه تنفسی شیراز به شمار می‌روند که با تخریب تدریجی آن‌ها، هوای شیراز نیز دستخوش تغییرات خواهد شد.

تفاهم نامه چند سال قبل شهرداری شیراز در خصوص احداث هتل

 

 

دیدگاه