نفت‌کش سانچی، بزرگترین فاجعه زیست محیطی دریایی ۲۵ سال گذشته

  • 29 دی 1396 - 12:01
نفت‌کش سانچی، بزرگترین فاجعه زیست محیطی دریایی ۲۵ سال گذشته

انفجار و غرق شدن نفتکش ایرانی «سانچی» روز یکشنبه در دریای چین شرقی و در نزدیکی منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن، بدترین فاجعۀ زیست محیطی دریایی طی دهه‌های گذشته محسوب می‌شود.

به گزارش یورو نیوز، این بزرگترین حادثۀ نشت نفت در دریا از سال ۱۹۹۱ میلادی به اینسو است یعنی زمانی که کشتی دیگری حامل ۲۶۰ هزار تن نفت در سواحل آنگولا نشت کرد.

بنا بر اعلام رسانه‌های چین و مقامات ژاپن در روز دوشنبه، در پی این حادثه یک لکه نفتی بزرگ به وسعت ۱۰ مایل مربع (۱۸ و نیم کیلومتر) بر روی سطح دریا بوجود آمده و دود سیاه ناشی از این انفجار و آتش‌سوزی پس از آن نیز همچنان بخش قابل توجهی از منطقه را فرا گرفته است.

بنا بر اعلام تلویزیون دولتی چین، لکۀ حاصل از نشت نفت همچنان رو به گسترش است و این موضوع نگرانی‌ها دربارۀ آسیب‌های زیست محیطی وارده بر اکوسیستم و گونه‌های مختلف نهنگ‌ها، ماهیان، دیگر آبزیان و پرندگان را افزایش داده است.

تلاش‌ها برای پاکسازی سطح دریا آغاز و جستجوی گستردۀ تیم‌های امداد برای پیدا کردن بازماندگان این حادثه متوقف شده است.

نفتکش «سانچی» که ۱۳۶ هزار تن (حدود یک میلیون بشکه) میعانات گازی و نفت خام سبک و بشدت قابل اشتعال را حمل می‌کرد، پس از برخورد با کشتی باری چینی «کریستال» در ۶ ژانویه دچار انفجار و آتش‌سوزی و سرانجام عصر یکشنبه ۱۴ ژانویه غرق شد.

بنا بر اعلام گارد ساحلی ژاپن در روز دوشنبه، دود سیاه همچنان از منطقه‌ای که این نفتکش آتش گرفته و غرق شده متصاعد می‌شود.

کارشناسان می‌گویند آسیب‌هایی که غرق شدن این نفتکش به محیط زیست وارد می‌کند بسیار بیشتر از آسیب‌های ناشی از سوختن نفت بر روی سطح آب و گسترش دود سمی آن است.

اکنون با غرق شدن این کشتی، علاوه بر باقیماندۀ نفت سبک، سوخت بنزین نفتکش و همچنین سوخت سنگینی که به حرکت درآورندۀ موتورهای کشتی بودند نیز وارد آب‌ها می‌شود.

سوخت بنزین یکی از کثیف‌ترین نوع سوخت‌ها است و پس از نشت در دریا، کمتر انفجاری اما بسیار سمی‌تر خواهد شد و به این ترتیب به زندگی بسیاری از موجودات دریایی پایان خواهد داد.

دیدگاه