سرنوشت نامشخص دو دانشجوی اهل فارس در نفتکش ایرانی

  • 22 دی 1396 - 12:36
سرنوشت نامشخص دو دانشجوی اهل فارس در نفتکش ایرانی

سرنوشت سجاد عبداللهی و پوریا عیدی‌پور، دو دانشجوی اهل نورآباد فارس که در نفتکش حادثه دیده ایرانی بوده‌اند، هنوز نامشخص است.

این دو تن دانشجوی عرشه دانشگاه آزاد خارگ بوده‌اند که برای نخستین بار با این نفتکش همراه شده بودند.

دوره‌های دریا نوردی معمولا در حدود سه سال و نیم طول می‌کشد و پس از آن دانشجویان برای کاروزی باید ۱۲ ماه به دریا بروند.

حسین سهولی‌زاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ گفته که این دانشجویان از «دانشجویان ممتاز» دانشگاه بودند: «دانشجویان ممتاز بعد از اتمام سه سال دوره تئوری خود یا بورسیه شرکت ملی نفتکش می‌شوند یا کشتیرانی.»

او افزوده: «دانشگاه آزاد تمام نیروی خود را گذاشته و پیگر سرنوشت این دانشجویان است.»

در همین حال هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از آغاز عملیات اطفای حریق نفتکش «سانچی» از بامداد امروز جمعه ۲۲ دی خبر داد و گفت: عملیات اصلی مهار آتش امروز با حضور تیم تجسس نجات این سازمان و آتش خوارهای ژاپنی انجام می‌شود.

به گفته او، عملیات اصلی با حضور دومین یدک‌کش آتشخوار ژاپن در محل حادثه و همکاری چینی‌ها امروز انجام می‌شود و تیم تجسس سازمان بنادر و دریانوری تلاش خواهد کرد امروز وارد نفتکش شود.

او درباره ورود نفتکش «سانچی» به آب‌های ژاپن هم توضیح داد: اگر کشتی موتور نداشته باشد طبیعتا با وزش باد حرکت می‌کند. اما اینگونه نیست که وارد آب‌های ژاپن شده باشد بلکه به سمت جزیره اوکیناوا ژاپن یعنی به سمت جنوب شرقی حرکت کرد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با یادآوری اینکه در روز نخست حادثه (شنبه، ۱۶ دیماه) این کشتی در ۱۵۸ مایلی شانگهای قرار داشت، افزود: هم اکنون این کشتی تقریبا در ۲۷۰ مایلی شانگهای و ۱۹۰ مایلی اوکیناوا قرار گرفته است که با توجه به اینکه یدکش آتشخوار ژاپن نیز در این مسیر قرار گرفته است، به نفع ما است.

کشتی سانچی روز ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۶ بندر عسلویه را با محموله حدود یک میلیون بشکه می‌عانات گازی به مقصد یکی از بندرهای کره جنوبی ترک کرد و روز شنبه ۱۶ دی‌ماه ۱۳۹۶ ساعت ۸ شب به وقت محلی با یک کشتی فله‌بر تحت پرچم هنگ‌کنگ و با خدمه چینی برخورد کرد.

در این حادثه ۳۲ خدمه این نفتکش مفقود شدند که با پیدا شدن یکی از اجساد، سرنوشت ۳۱ نفر دیگر مشخص نیست.

دیدگاه