رئیس قوه قضاییه دستور توقف اجرای حکم اعدام محکومان مواد مخدر را ابلاغ کرد

  • 20 دی 1396 - 9:32
رئیس قوه قضاییه دستور توقف اجرای حکم اعدام محکومان مواد مخدر را ابلاغ کرد

آیت الله صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه دستورالعمل اجرایی الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر را به قضات کیفری ارسال کرد.

به گزارش تسنیم، براساس این ابلاغیه قضات اجرای احکام مکلفند در اسرع وقت اجرای حکم محکومان به اعدام را متوقف کرده و پرونده آنها را مورد بررسی قرار دهند.

در بند دوم این ابلاغیه آمده است: “قضات اجرای احکام کیفری مکلفند در اسرع وقت کلیه پرونده های مشمول بند (ب) ماده (۱۰) قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ را با اولویت محکومان به اعدام، ضمن توقف اجرا، مورد بررسی قرار دهند و چنانچه اجرای ماده واحده موجب تخفیف مجازات محکومان می‌گردد، مراتب را طی شرحی به همراه پرونده به شعبه دادگاه انقلاب صادر کننده حکم قطعی یا جانشین آن ارسال نمایند. در صورتیکه محکوم علیه رأساً تقاضای تخفیف نماید، قاضی اجرای احکام نیز مکلف است درخواست وی را به همراه پرونده به دادگاه ارسال کند.”

در بند پنجم این ابلاغیه نیز چنین آمده است: “عدم شمول بند (ب) ماده (۱۰) قانون مجازات اسلامی به محکومان قطعی اعدام و حبس ابد قبل از لازم‌الاجرا شدن ماده واحده باید طی صورت جلس‌های به امضای قاضی اجرای احکام و تأیید دادستان در پرونده امر درج شود و اجرای حکم اعدام بدون آن ممنوع است.”

طرح تخفیف مجازات اعدام برای بعضی متهمان پرونده‌های جرایم مربوط به مواد مخدر سال گذشته به مجلس رفته بود.

دیدگاه